Megadta a végső támogatását az Egyesült Királyság kormánya a londoni Heathrow reptér tervezett harmadik futópályájához, bár a parlamenti szavazás még hátravan. A tavaly már csaknem nyolcvanmillió utast kezelő légikikötő kapacitását 130 milliósra tudnák növelni ezzel és új terminálokkal. Eközben több légitársaság azon gondolkodik, hogy közös beruházócéget alapítanak az építkezésre, a költségek megfékezése miatt.

Chris Grayling közlekedési miniszter kedden bejelentette, hogy az Egyesült Királyság kormánya rábólintott a londoni Heathrow reptér bővítési tervére – írja az aero.de portál. Júliusban kerül a parlament elé a beruházás, de várhatóan ott is zöld utat kap majd. A kormány másfél éve már hozott egy támogató döntést, de azóta még konzultációkat folytattak.

Az észak-nyugatra megépítendő harmadik futópálya, illetve további terminálok a kapacitást 130 millió utasra növelnék.

Grafika a tervezett harmadik pályáról, amely a kép bal alsó negyedében látható (Forrás: Heathrow Airport)

Tavaly a legforgalmasabb európai reptéren 78 millióan fordultak meg, és már a kapacitása határán üzemel a két futópályával rendelkező légikikötő.

A beruházást évtizedek óta tervezik, ugyanennyi ideje számos ellenzője is akad a támogatók mellett, főként zajvédelmi (sűrűn beépített környéken található), de környezetvédelmi okok miatt is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az elképzelt harmadik futópálya 2025 körül készülhet el, az értesülések szerint akár mintegy 14 milliárd brit font (5000 milliárd [!] forint) is lehet a költsége. Igen kiterjedt munkáról van szó, lakónegyedet kell eltüntetni, autópályát részben elterelni és felülépíteni, számos egyéb mellett.

A legfőbb használó, az IAG holding és a tulajdonában lévő British Airways azért aggódik, hogy a nagyberuházás miatt emelkedni fognak az így is túl magas reptéri díjak. Willie Walsh IAG-vezér szerint elég lenne a 3,5 kilométeres futópálya helyett 3,2 kilométeres is, ez jelentősen csökkentené az építés költségét is.

Emiatt több légitársaság az IAG vezetésével azon gondolkodik, hogy speciális beruházócéget alapítanak erre a projektre, hogy kordában tartsák és átláthatóbbá tegyék a költségeket – írja a travelweekly.co.uk portál. A londoni repterek koncepciójával foglalkozó bizottság például nem 14, hanem csak 4 milliárd brit fontra tette a heathrow-i harmadik futópálya építési költségét.

Az alternatívák között szerepelt még, hogy Gatwicken épüljön teljes értékű, második futópálya, de Stansted bővítése is szóba került.

Korábban a Temze-torkolatba terveztek egy új, óriási légikikötőt, de végül ezt a gigantikus beruházást elvetették.