Megkapták az általános berepülési engedélyt az USA-ba a vietnami légitársaságok, amelyek mostantól codeshare és együttműködési megállapodásokat is köthetnek az országban működő légicégekkel.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szerint kihelyezett szakértői csoportjuk egy éves vizsgálata után biztosítottnak látja, hogy a dél-kelet ázsiai ország légitársaságai már megfelelnek a nemzetközi biztonsági sztenderdeknek.
A hivatal csütörtökön jelentette be, hogy az országot ezért átsorolták az általános biztonsági minősítések első kategóriájába, ami szabad berepülést tesz lehetővé az itteni cégek számára.
Az illetékes vietnami hatóságok és minisztériumok már régóta dolgoztak az átsorolásért, a cél hosszú ideje meghatározó szerepet töltött be a közlekedéspolitika alakulásában.
Nguyen Ngoc Dong, vietnami közlekedési miniszterhelyettes elmondta, az minősítés dinamikus fejlődést, és nemzetközi szintű biztonságot jelez az ország légiközlekedésében.
Az eddigi korlátozások miatt a két ország között egyetlen menetrend szerinti közvetlen járat sincs, pedig turisztikai igény lenne rá. A turisták mellett forgalmat generálhatnak az USA-ban élő, de családjukhoz hazalátogató vietnamiak is.
Erre alapozva több cég is jelezte már járatnyitási szándékait, az állami tulajdonú Vietnam Airlines mellett a diszkont Vietjet, és a nemrég indult Bamboo Airways is.
Utóbbinak bár még mindössze egy Airbus A319-es, négy A320-as és egy A321neo van a flottájában, megrendelése van húsz Boeing 787 Dreamlinerre, amelyekkel hosszútávú járathálózat kiépítését tervezi.
Amerikai célállomásként Seattle-t, Los Angelest és San Franciscot szemelte ki a startup cég, ide legkorábban 2020 végétől vagy 2021 elejétől repülnének Trinh Van Quyet igazgató Reutersnek adott nyilatkozata szerint.
Brendan Sobie, a CAPA egyik vezető elemzője szerint viszont
a járatok nyereséges üzemeltetése problémákba ütközhet, mivel kevés a jól fizető üzleti utas a két ország között.
A Vietnam Airlines ugyanakkor nemzeti légitársaságként politikai presztízs miatt is szeretné megnyitni saját járatait, és szerintük a gazdaságosság nagy mértékben függ majd a használt repülőgépek típusától.
Az amerikai útvonalakra szükséges plusz kapacitás miatti gépbeszerzésről pedig már tárgyalnak a Boeinggel és az Airbusszal is. Ha rendelnek is repülőgépeket, azt legkorábban várhatóan 2022 körül veszik át.
Eközben a diszkont Vietjet is szélestörzsűekkel bővítené a jelenleg még homogén, Airbus keskenytörzsűekből álló flottáját, hogy ultra low-cost modellben nyissanak járatokat az Egyesült Államokba.
Ők első sorban az ott élő vietnami közösségekből hazalátogatókat céloznák meg, így például Kalifornia valamely nagyvárosa jöhet szóba célállomásként, ebben az államban élnek ugyanis a legnagyobb létszámban vietnamiak.