Stratégiai fontosságú megrendelőhöz jutott az Airbus: Japán első számú légitársasága, a Japan Airlines (JAL) szándéknyilatkozat formájában bocsátotta előre, hogy 31 darab A350XWB típust készül vásárolni flottája számára. Az előszerződés további 25 gépre opciós lekötést is tartalmaz. Az európai gyártónak ezzel sikerült hozzájutnia első JAL megrendeléséhez, ráadásul úgy, hogy a legújabb A350-esre eddig még a szigetország egyetlen légitársasága sem jelentette be igényét.

1980. Az Airbus ebben az évben jelent meg a japán piacon. Egy A300B2-est adtak át a Japan Air System-nek (JAS), amely 22 évvel később, 2002-ben egyesült a Japan Airlines-szal. Ilyenformán a JAL-nak már van némi köze az európai repülőgépgyárhoz, de saját jogú közvetlen üzletet most először kötött az Airbus-szal a légitársaság egy igen hosszú, a Douglas, majd az MD és Boeing fémjelezte amerikai dominanciát megtörve és ezáltal még nagyobb piaci versenyre késztetve a szereplőket.

Nem csoda hát, hogy a toulouseiak stratégiai fontosságú szerződésről beszélnek, hiszen végre sikerült Japán nemzeti légitársaságát megnyerniük és ügyfeleik sorába állítaniuk. A napjainkban kizárólag Boeing gyártmányokkal üzemelő, jelenleg 113 gépet számláló flottában – hacsak addig más, esetleg hamarabb teljesíthető megrendelés nem történik – nagy eséllyel a vadonatúj szélestörzsű, az A350XWB lesz az első új generációs Airbus típus.

A konkrétumokat illetően a Japan Airlines kétféle típusváltozatra jelentette be igényét: Az A350-900-asból 18, míg a leghosszabb törzsű A350-1000-esből 13 darabot készülnek vásárolni. A legrövidebb törzsű 800-as szériára nem tartanak igényt. A további 25 gépre szóló opciós lekötés típusmegnevezését egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Az Airbusok a hatékonyságnövelés és a környezettudatos légi üzem mellett a korosodó gépek cseréjét, a flotta fiatalítását is szolgálják. Az első A350XWB forgalomba állítását 2019-re jegyezték előre és a programot 6 éves periódusra osztotta a vállalat.

A hajtóműválasztás magától értetődő, mivel az A350-esek egyedüli beszállító partnere ezen a téren a Rolls-Royce gyár, amely Trent XWB típusaival áll rendelkezésre. Érdemes azonban megjegyezni, hogy az A350-es konkurens típusának számító, ugyancsak a kompozit generációt képviselő Boeing 787-eseit annak idején nem a Rolls-Royce, hanem a General Electric GEnx erőforrásaival rendelte a Japan Airlines.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Japan Airlines A350-1000XWB. A megrendelt típusok fedélzeti konfigurációját később ismerteti a légitársaság. (Forrás: Airbus)


A JAL által választott A350-es típusok közül a 900-as hagyományos háromosztályos elrendezésben 314 utast vehet fedélzetére, miközben hatótáv teljesítménye 15000km. A gyártónak eddig 473 darab megrendelést sikerült szereznie erre a variánsra. A legnagyobb A350-1000XWB szintén a három-osztályos konfigurációt alapul véve 350 utas szállítására képes, amihez 15600km-es hatótávolság társul. Ebből eddig 163 darabot tudott értékesíteni az Airbus. (A legrövidebb törzsű A350-800-as rendelésállománya jelenleg 89 gépen áll).

Az örömteli hír bejelentésével, miszerint a Japan Airlines Airbusokat vásárol a gyáriak rövid helyzetjelentést is adtak a berepülés fázisában álló A350XWB programról. Az első repképes prototípus (MSN1) június 14-i szűzfelszállása óta már mintegy 300 repült órateljesítményt tudhat maga mögött. A teljes tanúsító eljárás 2500 órát vesz igénybe, de azt nem egyetlen géppel, hanem kimondottan a berepülési programra készülő öt prototípus együttesen teljesíti az elkövetkező 12 hónapban. Az A350XWB forgalomba bocsátása 2014 második félévére van előjegyezve.

Mindkét kompozit nagygép, a Boeing Dreamlinere és az Airbus A350-es is megtalálható lesz a flottában.
(Fotó: Boeing Company)


2013 októbere tehát meghatározó dátumként íródik be az Airbus és a japán nemzeti légitársaság közötti kapcsolatok történetébe. Az Airbus idén márciusban ünnepelte századik gépátadását japán légitársaság számára. A Japan Airlines sokadik, egész pontosan hetedik üzemeltető lesz az országban az AirAsia Japan (hamarosan Vanilla Air), az All Nippon Airways (ANA), a Jetstar Japan, a Peach Aviation, a Skymark Airlines és a Startflyer után, de kétségkívül az egyik legnagyobb presztízzsel bíró nemcsak a felsoroltak között, hanem nemzetközi viszonylatban is.

A most bejelentett A350-es szerződéssel már minden az aktuális kínálatban szereplő típuscsaládnak sikerült megvetnie futóműveit a japán piacon. Az A320-asok elsősorban a low-cost modell szerint működő légitársaságoknál népszerűek. A szélestörzsű szegmensben pedig a Skymark Airlines hozta meg az áttörést, ők rendeltek ugyanis először A380-as óriásgépet és 10 darab A330-as is lesz flottájukban.

Japán ugyanakkor nemcsak az eladott gépek, típusok számát tekintve lényeges az Airbus számára, hanem számos technológiai, fejlesztési témában már több évtizedes együttműködések is zajlanak gyártó és gyártó között. Csak az A380-as esetében 17 vállalattal vannak szerződésben, de az A330-as és A320-as beszállító partnerei között is 12-12 cég szerepel, és nem utolsó sorban az A350-esnél is négy japán közreműködő van jelen.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!