Sajtójhírek szerint lemondja az Airbus A330-800-asokra szóló megrendelését a Hawaiian Airlines, a típusváltozat egyetlen vásárlója. A légitársaság 787-9-esekre válthat, az információk alapján a Boeing a gyártási költséget megközelítő, alacsony vételárat ajánlott, mert „meg szeretné ölni” az A330neo-programot.

A látványterv valószínűleg nem válik valósággá (Grafika: Airbus)

A rangos szakmai portál, a Leeham News értesülése szerint le fogja mondani hat darab Airbus A330-800-asra szóló megrendelését a típusváltozat egyetlen vevője, a Hawaiian Airlines.

A CNN-nek Mark Dunkerly vezérigazgató egyébként már tavaly év végén beszélt arról, hogy ismét átgondolják a szélestörzsű gépek beszerzését.

A Hawaiian most azt mérlegeli a hírek szerint, hogy az A330-800-asok helyett Boeing 787-9-eseket vásároljon.

Mint ismert, a légitársaság az A350-800-asra szerződött eredetileg, majd módosították az A330neo-ra a megrendelést.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Korábban Dunkerly méltatta az A330neo várható teljesítményét, a több mint 13 ezer kilométeres tervezett hatótáv lehetővé tenné, hogy Hawaiiról akár Londonba vagy Moszkvába is járatokat indítsanak. A légitársaság nem kívánta kommentálni a friss hírt.

A Leeham vélekedése szerint az állhat az esetleges 787-esre váltás mögött, hogy a Boeing a gyártási költségét megközelítő, rendkívül kedvező vételárat ajánlott. 

A portál értesülése alapján 100-115 millió USA-dollárért kínálta a Boeing a Hawaiian számára a 787-9-eseket (hajtóművek és egyéb költségek nélkül értendő), miközben iparági források szerint a gyártás 80-90 millió dollárba kerül.

Ezzel aláígért az Airbusnak, amely az A330-800-as mellett a nagyobb hatótávú és befogadóképességű A350-900-ast is kínálgatta, de utóbbit a légitársaság túl nagynak tartja.

A Leeham úgy véli, a Boeing mindenre hajlandó, hogy „megölje” az A330neo-programot, még az Air Asia X-et is megkörnyékezték, amely hatvan példányt rendelt az A330-900-as változatból. Információik szerint a Boeing világszerte agresszív kampányt folytat az Airbus neója ellen.

A gyártó a közösségi média oldalin tette közzé az első fotókat az A330-800 neo prototípusának elkészült festéséről. (Forrás: Airbus)

Az Airbus egyébként a napokban mutatta be az A330-800 elkészült prototípusát, a repülési tesztek az idei év közepén kezdődhetnek.

A nagyobb változat, az A330-900-as több mint kétszáz darabos megrendelésállománnyal rendelkezik, de kérdéses, mi lesz a -800-assal, ha légitársaság nélkül marad.

Az Airbus köreiből ugyanis az a hír járja, hogy ha nincs is utasváltozat, akkor VIP-gépként, illetve katonai célú használatban is életképes lehet az A330-800-as.

Erről az aero.de portál ír, a Hawaiian újabb módosításának híréről beszámoló cikkében. Emellett akár még az áruszállító változat sem elképzelhetetlen, amivel a jelenlegi A330-200F új generációs váltótípusa lehetne, hiszen a törzs ugyanaz.