Vásárlási szándéknyilatkozatot szerzett a legnagyobb kereskedelmi típusára, a B747-8-asra az amerikai repülőgépgyár. Ezzel az extra nagy szélestörzsű gépek értékesítési versenyében az idei párizsi légi szalon eredményeit tekintve alul maradt a konkurens Airbus. Az európai gyárnak ugyanis egyetlen A380-800-as szerződést sem sikerült kötnie.

Boeing 747-8F az AirBridgeCargo színeiben. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Boeing 747-8F az AirBridgeCargo színeiben.
(Fotó: Boeing Company)

Újabb szerződést tudott szerezni a Boeing 747-8-as, és a gyártó oldaláról nézve ez mindenképp nagy öröm, hiszen sokan már temetik a típust, amit nem alaptalanul az egyre apadó gyártási darabszámokból, az idén szeptembertől már csak havi 1,3 gépes kibocsátásra állított sorokból kellett következtetésképp levonni.

Az öröm persze nem teljesen felhőtlen, hiszen ez még nagyon kevés ahhoz, hogy a 747-8-as program valóban sikeres legyen. Annak érdekében sokkal több megrendelésre lenne szükség, de tény, hogy a tavalyi év után, amikor egyetlen 747-8-ast sem sikerült eladni idén márciusban befutott egy végleges rendelés három 747-8F-re az azeri Silk Way West légitársaságtól, előtte pedig az amerikai légierő jelentette be hivatalosan, hogy a 747-8-as lesz az új elnöki különgép, és most a párizsi légi szalonon a Volga-Dnepr Group írt alá 20 teherszállító 747-8-asra.

Az orosz vevő azonban egyelőre csak szándékot nyilvánított, vagyis egyáltalán nem biztos, hogy mind a húsz gépet meg is rendeli, de ha már idáig sikerült eljutni, és aláírást is kicsikarni a Boeing értékesítőinek az egyébként listaáron, darabonként 386,8 millió dollárba kerülő típusra, akkor azt minden bizonnyal nem fogják egy könnyen ereszteni. Mindent megtesznek majd azért, hogy a Volga-Dneprernél úgy döntsenek, biztosan szükség lesz a 747-8-asokra. A gyáriak optimisták, mert már előre is bocsátották, hogy a megrendelésekre a következő hét évben számítanak, sőt az is kiderült, hogy várhatóan a gyártóval közvetlen és lízingcég útján bonyolított üzletre is sor kerül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A cargo-változat adhat túlélést a programnak

Nagy teljesítménye mellett praktikuma is előnye a 747-8F-nek. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Nagy teljesítménye mellett praktikuma is előnye a 747-8F-nek. (Fotó: Boeing Company)

Az esélyek akár a teljes flotta, mind a húsz gép lehívására azért is jók, mert a Volga-Dnepr Grouphoz tartozó légitársaságok, a Volga-Dnepr Airlines, az AirBridgeCargo Airlines és az Atran Airlines üzemeltetésében összesen hat 747-8F teljesít szolgálatot. A Volga-Dnepr Group Oroszországban elsőként állította forgalomba a típust, még 2012-ben, tehát a vállalatnál a gyakorlatban is tudják, hogy a Boeing legnagyobb kereskedelmi célú teherszállító gépe mire képes.

Az orosz fél ugyanakkor máris bebiztosította magát, sőt úgy is mondhatnánk, hogy fifikás üzletet kötött azzal, hogy a Boeinggel a 747-8-as szerződés fejében rögtön megállapodott róla, a Volga-Dnepr Antonov 124-es nagyteljesítményű tehergépei a továbbiakban is, hosszú távon részt vesznek és közreműködnek a Boeing logisztikai műveleteinek ellátásában.

A 2011 októberében forgalomba állított 747-8-asból a cargo változat a kelendőbb, és a Boeing reményei szerint főként az is lehet a típus gyártásának életben tartója. A 747-8-as programnak eddig összesen 122 darab megrendelést sikerült szereznie, amiből 71 gép a teherszállító -8F, és 51 gép a -8I utasszállító. Nemrég a Boeing elnöke, James McNerney jelentette ki, hogy elhamarkodott lenne leírni a 747-8-ast, mivel a cargo piac revitalizálódásával megújult érdeklődést észlelnek a felhajtható orrú, legújabb generációs Jumbo iránt.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!