Az Iran Air 114 darabos Airbus rendelése után a Boeingtől is vehet repülőgépeket a légitársaség, valamint más iráni légicégek is, a Boeing szerint több, mint kettő társasággal tárgyalnak mintegy száz gépről.

Marty Bentrott, a Boeing alelnöke ezzel kapcsolatban újságíróknak azt is elmondta, hogy az Iran Air akár euróban is fizethetne a gépekért a dollár helyett, ha az Egyesült Államok bankrendszerét nem nyitják meg Irán előtt.

Elmondása szerint legalább két iráni légitársasággal tárgyalnak, ezek közül az egyik az Iran Air nemzeti légitársaság, akik idén januárban 114 gépet vettek az Airbustól. Arról, hogy a Boeingtől pontosan hány gép érkezhet majd az Iran Air flottájába nem tudni, egyes források szerint 737-esekről és 777-esekről tárgyalnak.

Ezt az amerikai kormány azon határozata tette lehetővé, amely korlátozott hozzáférést biztosított a gépgyártónak az iráni piachoz idén februárban. Ennek keretében a Boeing bemutathatja gépei műszaki képességeit, megbeszéléseket folytathat az iráni légicégek flottaigényeiről és általános szabályokat rögzíthetnek az árral és tranzakcióval kapcsolatban. Ez viszont nem elég ahhoz, hogy üzletet kössenek, ezért a Boeing az amerikai kincstárhoz fordul egy újabb jogosítványért, de ennek időpontját nem nevezték meg.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az Iran Air Airbus A300-605R repülőgépe a Liszt Ferenc repülőtéren. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Iran Air Airbus A300-605R repülőgépe a Liszt Ferenc repülőtéren. (Fotó: AIRportal.hu)


No money, no party…

Az Irán elleni gazdasági szankciókat januárban oldotta fel az unió és az Egyesült Államok, amikor sikerült megállapodást kötni az országgal atomprogramjáról. Ezt használta ki az Airbus is, majd bejelentették, hogy 114 gépet vásárol tőlük az Iran Air, források szerint az új és használt gépek között A320-asok és A340-esek lesznek.

A rendelés azóta sem jelent meg az Airbus foglalási rendszerében.

Ennek vélhető oka, hogy John Leahy kereskedelmi igazgató szerint a biztonságos banki rendszerek hiánya miatt nehézkes az üzletelés az országgal annak ellenére, hogy a szankciókat már feloldották.

A Bloomberg hírügynökség viszont már akkor megjegyezte, hogy Irán más típusok, így az A350-es és az A380-as, valamint a 737-es és 777-es Boeingek felé is kacsintgat, mivel terveik között szerepel az európai mellett kanadai, ausztrál és egyesült államokbeli járatok nyitása is. A 80 milliós ország utasai így az isztambuli, vagy dubaji átszállás helyett közvetlenül utazhatnak majd ezeken az útvonalakon.