Az MC-21 azt jelenti, hogy az orosz medve is beszáll a repülőgépipar nagypályás versenybe, ami a Boeing/Airbus/Bombardier trió számára is nyugtalanító tudat lehet.
Fontos alkatrésszel bővült az Irkut MSz-21-es protopéldánya
Hat évvel azután, hogy a program bebikázásához az Aeroflot rendelt 50 darab MC-21-et (amit magyar átirat szerint MSz-21-ként szoktunk említeni), június 8-án egy nyolcvanéves gyárkomplexum hangárjából előbújt a gép, hogy először mutassa meg magát teljes valójában.
Az MC-21 legfontosabb tulajdonságai között említendő, hogy bár a szárny kompozit, a törzs továbbra is hagyományos anyagokból épül, és a gyártó – ellentétben a Superjettel – próbált minél több komponenst helyben gyártani és minimálisra csökkenteni a nyugati forrásokból beszerezendő alkatrészeket, különös fontosságot kapott ez az Oroszországot az utóbbi években sújtó nemzetközi kereskedelmi szankciók miatt.
Kivéve a hajtóművet, ami az A320neóról, a napokban forgalomba kerülő Bombardier CSeriesről és a szűzrepülését idén májusban teljesítő Embraer E2-ről ismerős PW GTF családhoz tartozik, és az MC-21-re felszerelt PW1431G változatot a Pratt & Whitney kifejezetten ehhez a géphez készítette.
Korábban a hajtóművek kapcsán is úgy lehetett tudni, hogy az Aviadvigatel PD-14-e kerül majd a szárnyakra, legalábbis a belföldi forgalomban használt példányokéra, ám az első prototípus a PW1431G hajtóművel készült, a 2013 MAKS air show-n bemutatott, orosz gyártású hajtómű várhatóan csak 2017-re készül el.
Fontos megemlíteni, hogy a magát megmutató példány még csak egy szerkezetileg kész MC-21-300, ami 174 utas szállítására lesz alkalmas,
így akár a februárban forgalomba állt A320neo, a szűzrepülését idén januárban teljesítő 737MAX és a már szintén bemutatott, de jelentős késésben lévő kínai Comac C919-es versenytársa lehet, ha majd egyszer a levegőbe emelkedik.
Az irkutszki repülőgépgyár tervei szerint az MC-21-100 (132 fő), az MC-21 200 (156 fő), és a most bemutatott MC-21-300 mellett érkezne egy 240 ülőhelyes MC-21-400 is, de a programnak ez a része még belevész a távoli jövő bizonytalanságába. Amennyiben azonban végül mégis valósággá válna, a piacon az A321neo konkurenseként jelenhetne meg.
A repülőgép gyártójáról még azt érdemes tudni, hogy ebbe cégbe olvadt be a nagy múlttal rendelkező Yakovlev repülőgépgyártó.
Magának az MC-21-nek az alapjait is a Jak-242 adja, ami viszont a kipróbált és a volt Szovjetunióban nagy számban eladott „keleti triholer”, a Jak-42 kéthajtóműves utódjaként szerepelt a tervezőasztalokon, de végül nem lett belőle semmi, és a rajzokat csak a kétezres évek közepén terítették ki újra.