Az európai repülőgépgyártó hivatalosan meg nem erősített értesülések szerint idén novemberre tervezi a nagyobb befogadóképességű A350XWB szűzrepülését. A már forgalomban lévő ‘kistestvér’, az A350-900 XWB esetében az átadások csúszása támaszt komoly kihívásokat a repülőgép gyártó számára.
Az Airbus egyelőre nem közölte pontosan a hosszított törzsű A350 XWB típus első felszállásának tervezett dátumát, a hivatalos közlés továbbra is csak a negyedik negyedévet említi.
Az A350-1000 program haladására rálátással rendelkező források szerint az európai repülőgépgyártó repülési teszteket végző csapata novembert célozta meg az első felszállásra – értesült a Flightglobal szaklap.
Az Airbus az elmúlt hetekben szerelte fel a teszt flotta első példányára a Rolls-Royce Trent XWB-97 típusú hajtóműveket. A második példányon – melynek egyedi szénszálas-kompozit festése szeptemberben készült el – jelenleg a fedélzeti berendezést szerelik be, a harmadik repülőgép összeszerelése pedig most közeledik a végéhez.
Az A350-1000 repülőgépek 74 méter hosszúak és az Airbus történetében legerősebb, Rolls Royce Trent XWB-97 hajtóművekkel vannak felszerelve.
Az A350-1000-esek háromosztályos elrendezésben 366 utas szállítására és mintegy 8 ezer tengeri mérföld lerepülésére lesznek képesek.
A hosszabb törzsön kívül a legszembetűnőbb különbség az alapverzióhoz képest a Boeing 777-eshez hasonló, háromtengelyes főfutó.
Az Airbusnak eddig 195 darab A350-1000 repülőgépre van megrendelése, a tervek szerint a típus első példánya 2017. második felében kerül kereskedelmi forgalomba.
Miközben az -1000-es prototípusai készülnek, a -900-as verziót már gyártják
Az A350-1000 repülőgépek számára az összeszerelő csarnokon belül az Airbus három dedikált állomást hozott létre annak érdekében, hogy az új, hosszabb törzsű -1000-es variáns első példányainak gyártása zökkenőmentes legyen, miközben az A350-900-as gyártása már zajlik.
Az összeszerelő állomások úgy készültek, hogy később az összes állomás képes lesz mindkét verzió gyártására.
Teljesíthető-e az idei 50 darabos átadási cél?
Az Airbus gyártósorának az A350-1000-es prototípusok gyártása mellett megfeszítetten kell dolgoznia, hogy az idei évre kitűzött 50 darab átadott A350-900 XWB céljukat teljesíteni tudják.
A januártól szeptemberig tartó időszakban mindössze 26-databot sikerült a típusból átadnia a gyártónak, azonban John Leahy, az Airbus értékesítési igazgatója szerint meg lenne lepve, ha nem tudnák betartani a korábbi 50 darabos vállalásukat. Ehhez azonban az utolsó negyedévben még 24 darab A350-900 XWB repülőgépet kellene átadniuk, októberben információink szerint eddig három darab repülőgép átadása történt meg.
A célkitűzés teljesítése feszített, bár nem lehetetlen, mert az átadások a gyártó közlése szerint csak a kabinberendezés beszerelése miatt szenvedtek csúszást, ugyanis a business üléseket és a mellékhelyiségeket gyártó francia Zodiac Aerospace nem tudta a megfelelő ütemben gyártani ezeket a komponenseket. A beszállító közlése szerint azonban rendezték a problémáikat és jó úton vannak afelé, hogy utolérjék magukat.
Az Airbus a múlt hét végén adta át ünnepélyesen tízezredik repülőgépét, egy A350-900 XWB-t, melyet a gyártó egyik legrégebbi ügyfelének, a Singapore Airlinesnak adott át.
Az Airbus és a Qatar Airways meghívásának köszönhetően elsők között próbáltuk ki az új Airbus A350 XWB repülőgépet, melyet az európai repülőgépgyártó december 22-én, a franciaországi Toulouse-ban adott át a Qatar Airways-nek, a típus első üzemeltetőjének. Részletek…