A már korábban meghirdetett, őszi radar légiforgalmi irányító tanfolyam mellett, májusi kezdéssel tornyos légiforgalmi irányító tanfolyamot indít a HungaroControl Zrt. A cég 2017. március 1-ig várja azoknak a jelentkezését, akiknek a repülőtéri légiforgalmi (hétköznapi nevén tornyos) irányítói hivatás az álmuk. Gergely Csaba, a HungaroControl repülőtéri légiforgalmi irányítói szolgálatának osztályvezetője érdekes részleteket árult el a tanfolyamról és arról is, hogy miért vált szükségessé újabb tornyos irányítók képzése.
Körülbelül egy éve beszélgettünk ugyanitt, a budapesti irányítótorony nyolcadik emeletén arról, hogy a HungaroControl 2016. májusában – hosszú idő után – elindítja első tornyos képzését. Milyen stádiumban van most a képzés, hányan vesznek részt rajta?
A tavaly indult tornyos tanfolyam elsődlegesen azért indult, hogy az előzetes létszámterveknek megfelelően, az aktív irányítói munkától visszavonuló, vagy nyugdíjba vonuló kollégák pótlását biztosítsuk.
A tanfolyamot végül hét fővel indítottuk és azzal számoltunk, hogy közülük legalább öten sikeresen végezni fognak és szakszolgálati engedélyt szereznek.
A képzésükből még egy év van hátra. Akik sikeres vizsgát tesznek, azok nyár közepén jönnek majd ki a toronyba, on the job trainingre, azaz munkahelyi gyakorlatra. Nagy örömünkre egyelőre nagyon jól állunk, mert úgy néz ki, hogy a alapképzést mind a heten abszolválni fogják.
Ha ilyen jól halad a tavalyi tanfolyam és sikerül feltölteni a létszámot, miért vált szükségessé egy újabb tanfolyam meghirdetése idén májustól?
Az idei tanfolyam indítása azért vált szükségessé, mert megszületett egy kormányhatározat, mely előírta a HungaroControl számára, hogy fel kell készülnünk a debreceni repülőtér forgalmát kezelő légiforgalmi irányító szolgálat felállítására. A felkészülés körülbelül két évet fog igénybe venni.
A két repülőtéren történő szolgálat ellátásához plusz erőforrásokra lesz szüksége a HungaroControlnak, ezért indul 2017. májusban az újabb tanfolyam.
Ez azt jelenti, hogy az állomány egy része Debrecenben fog szolgálatot teljesíteni a jövőben? A most bekerülő hallgatók a budapesti, vagy a debreceni repülőtér irányításában fognak dolgozni? Vagy akár mindkét reptéren?
A debreceni szolgálatot a HungaroControl Igló utcai székházából, remote – azaz távoli- torony technológiával fogjuk ellátni.
Azonban így is kettős helyszínen történő szolgálat ellátáshoz kell létszámot bővítenünk, hiszen a budapesti repülőtér forgalmának irányítása egyelőre innen a torony épületéből történik továbbra is, a debreceni repülőtér forgalmát pedig az Igló utcából kezeljük majd.
A most képzett hallgatóinkat és az idén májusban induló tanfolyamra felvételizőket is elsődlegesen a budapesti forgalomra, az itteni eljárásokra képezzük majd ki. Majd a már Budapesten gyakorlattal, oktatói jogosítással rendelkező kollégákat fogjuk elsődlegesen a debreceni képzésbe bevonni.
Ezt követően az a célunk, hogy fokozatosan, a teljes tornyos irányítói állományra kiterjesszük a debreceni jogosítás megszerzését. Későbbiekben ez biztosítja majd a rugalmas létszám-felhasználást a két repülőtér szolgálatára.
Debrecen lesz az első olyan repülőtér amelyet már remote torony technológiával fogunk irányítani. Ez egy olyan áttörést jelent majd a magyar légiforgalmi irányítás történetében, amelyet követően már csak döntés kérdése lesz az, hogy mikor és melyik repülőtér lesz az, amelyiket bevonunk ebbe a rendszerbe. Néhány éven belül akár 3-4 repülőtéren is adhatunk majd szolgálatot, nem kizárt, hogy a repülőtéri irányítás egy szélesebb portfólióvá fog válni.
A debreceni repülőtéren jelenleg csak repülés tájékoztató szolgálat (AFIS) működik, ezt helyettesíti majd az új tornyos irányító-szolgálat a remote-toronyból. Lesz közelkörzeti légiforgalmi irányítás (Approach szolgálat) is a repülőtéren?
Nem lesz. Az eljárás- és légtértervező kollégákkal olyan légteret és eljárásokat hozunk majd létre a debreceni repülőtéren, hogy külön közelkörzeti irányításra ne legyen szükség.
Lesz egy viszonylag magas CTR (repülőtéri irányító körzet) – ahol a repülőtéri irányító kollégák dolgoznak majd – illetve a repülőtér környezetében a magaslégtéri irányítás légterének határát hozzuk majd lejjebb, hogy a két ellenőrzött légtér összeérjen. Azaz a debreceni érkező és induló forgalom is mindvégig ellenőrzött légtérben repül majd a jövőben.
Az approach szolgálat létét egy légtér komplexitása és a forgalom nagysága indokolja. Jelen esetben még nem beszélhetünk olyan intenzitású forgalomról és annyira összetett légtérről, hogy ez szükséges legyen Debrecenben.
Lesz két final approach fix, ahova az ACC lesüllyeszti az érkező forgalmat, majd onnan a toronyszolgálat veszi át az irányítást.
Természetesen ez a megoldás a nem ellenőrzött légtérből egy nagyobb részt fog kihasítani, ezért is egyeztetünk majd a helyi kisgépes közösséggel, mert a tevékenységüket a lehető legkisebb mértékben szeretnénk akadályozni.
Hány fővel indul majd a tervek szerint a tornyos légiforgalmi irányító képzés 2017. májusában? Tervben van-e bármilyen módosítás, változtatás a tematikában, tudván hogy a most bekerülő hallgatók már két repülőtéren is szolgálatot látnak majd el?
A jelenlegi létszámtervek, az eljárások és a képzés időszükségletének figyelembe vételével hét fős tanfolyam indítását tervezzük, akik két év múlva válnak szakszolgálati engedéllyel rendelkező tornyos irányítókká.
A most felvételt nyerő hallgatók is itt, a budapesti irányítótoronyban fogják megszerezni a szakszolgálati engedélyüket.
A tanfolyam tematikája is teljes mértékben megegyezik a korábbi tanfolyaméval, nem tervezünk változást, a most jelentkező hallgatók is ugyanazt a képzést kapják, mint a korábbiak.
A debreceni repülőtér eljárásaira majd csak a szakszolgálati engedély megszerzését követően kapnak külön képzéseket, ahogy a jelenleg már irányítóként dolgozó kollégáink is. Az a cél, hogy mind a két repülőtéren – ugyanúgy mint a többi tornyos kolléga – teljes értékű szolgálatot tudjanak majd mindannyian nyújtani.
Teljesen rugalmasan történik majd a beosztás, hogy adott napon melyik irányító éppen melyik reptér szolgálatát látja majd el?
Minden irányítónak kell majd meghatározott óraszámokat a budapesti és a debreceni repülőtér irányításában is dolgozni egyfajta rotációban, annak érdekében, hogy mindvégig biztosítsuk a kompetenciák és a gyakorlat meglétét és megtartását a kollégáknál mindkét két repülőtér esetében.
A tavaly indult tanfolyam tapasztalatai alapján változott-e a HungaroControl szempontrendszere abban a tekintetben, hogy milyen profilú, képességű jelentkezőket vár a képzésre?
A tavaly májusban indult tanfolyamon résztvevő hét fős csapattal nagyon elégedettek vagyunk, nagyon jó társaságot sikerült kiválasztani. Nagy reményeket fűzünk ahhoz, hogy jó irányítókat sikerül faragnunk belőlük.
A szempontrendszerünk ilyen értelemben nem változott, olyan jelentkezőket keresünk akik határozottak, jó döntéshozatali képességgel rendelkeznek, képesek csapatban dolgozni, fegyelmezettek, ugyanakkor rugalmasan képesek alkalmazkodni az akár hirtelen megváltozó körülményekhez (pl. időjárás).
Képesek kezelni a repülőtér életében mindennapos úgynevezett „non-sztenderd” szituációkat, továbbá gyors helyzet felismerési, előrelátási (predikciós) képességgel rendelkeznek.
Mit tanácsolna azoknak a fiataloknak, akik azon gondolkodnak, hogy jelentkezzenek-e a tornyos légiforgalmi irányító képzésre?
Ugyanazt, mint tavaly: mielőtt meghozzák azt a döntést, hogy a légiforgalmi irányító hivatást választják, legyenek tudatában annak, hogy azt a kiváltságot, hogy valakiből irányító legyen, nem adják ingyen, ezért küzdeni kell, keményen meg kell dolgozni.
Ha érzik magukban a szükséges elhivatottságot és érdeklődnek az irányítói hivatás és a légiközlekedés iránt, akkor mindenképpen jöjjenek el és próbálják meg a felvételit. Ha felvételt nyertek, akkor pedig legyenek elszántak és kitartóak.
Ha sikerrel járnak, akkor a világ legjobb munkahelyén dolgozhatnak majd.