Két légiforgalmi irányító tanfolyamot is indít a HungaroControl 2017-ben. Az idei évben repülőtéri légiforgalmi irányítókat (tornyosokat) és radarirányítókat is képez a cég. A képzések 2017 szeptemberében indulnak. A jelentkezőknek egy összetett kiválasztási folyamatban kell részt venniük, melynek végére dől el, hogy kikből lehet légiforgalmi irányító. A kiválasztási folyamatról Petrik Emesét, a HungaroControl szervezetfejlesztő munkatársát kérdeztük.
A légiforgalmi irányító munka végzéséhez elengedhetetlenek bizonyos alapképességek, amiket nem lehet, vagy nagyon nehéz elsajátítani, melyek többnyire velünk született készségek. Hogyan lehet e képességek meglétét ellenőrizni, egyáltalán hogyan lehet bekerülni a kiválasztási folyamatba, ami egy ember akár teljes életpályáját is alapjaiban befolyásolhatja?
A légiforgalmi irányító képzésre jelentkezők kiválasztása egy igen összetett folyamat. A jelentkezők képességeinek tesztelése úgynevezett felmenő rendszerben zajlik, több egymásra épülő lépcsőfokból áll.
Első körben ellenőrizzük a jelentkezésnél bekért anyagokat. Négy dokumentumot kell beküldenie minden jelentkezőnknek: önéletrajzot, motivációs levelet, angol nyelvvizsga bizonyítványt és egy legalább középiskolai végzettséget igazoló bizonyítványt.
A kollégáink a beérkező jelentkezéseket és a csatolt dokumentumokat átnézik, és amennyiben az előszűrésen megfelel a jelentkező, behívjuk a légiforgalmi irányító munka ellátásához szükséges alapképességeket, készségeket felmérő tesztekre.
Miért fontos a nyelvvizsga bizonyítvány, nem elég, ha valaki jól tud angolul?
Nagyon fontos, hogy a jelentkezők rendelkezzenek középfokú C típusú nyelvvizsgával, mert ezt jogszabály írja elő. Ebben akkor sem tudunk rugalmasak lenni, ha a jelentkező egyébként anyanyelvi szinten tud angolul.
Ugyanakkor a nyelvvizsga mellett fontos, hogy tényleg aktív legyen a jelentkező angol nyelvtudása, mert a képesség-felmérő teszteket angolul kell elvégezni.
Már az első tesztnél kieshet valaki nyelvi hiányosságok miatt, pedig ez pótolható lenne. Aki nem biztos az angol tudásában annak azt szoktuk javasolni, hogy akkor jöjjön el a tesztekre, ha megfelelő szintre hozta a nyelvtudását.
Hogyan kapnak értesítést a jelentkezők arról, hogy bekerültek a kiválasztási folyamatba, illetve hogy az egyes tesztekre mikor kell megjelenniük?
A jelentkezés leadásakor mindenki kap egy automatikus visszaigazoló e-mailt, majd a beadott dokumentumok értékelését követően is e-mailben jelzünk vissza arról, hogy az előszűrésen sikerült-e megfelelniük.
Azoknak a jelentkezőknek, akik részt vehetnek a kiválasztási folyamatban, hozzáférést küldünk egy olyan online felülethez, ahol mindenki saját maga jelentkezhet a teszt időpontokra.
A jelentkező innentől mindent online tud intézni, melyről e-mailben kap visszaigazolást.
A rendszerben több időpont is rendelkezésre áll, de a csoportok létszáma limitált, ezért érdemes minél hamarabb jelentkezni és nem megvárni a jelentkezéssel az április 17-i határidőt, mert a korábban jelentkezők még több teszt-időpont közül válogathatnak.
Mit jelent a „felmenő rendszer”, hogyan működik ez a több lépcsős kiválasztási folyamat? Mikor tudhatják meg az április 17-ig jelentkező jelöltek, hogy bekerültek-e a képzésre?
A jelöltek alkalmasságát több lépcsőben teszteljük. Az egymásra épülő kiválasztási folyamatban minden szakasznál megfelelően kell teljesíteni ahhoz, hogy továbbléphessen a jelölt a következő lépcsőre.
A végső döntést arról, hogy kik kezdhetik el a légiforgalmi irányító tanfolyamot 2017 júliusában tudják meg azok a jelentkezők akik az utolsó kiválasztási lépcsőt, az úgynevezett Assessment Centert (AC) is sikeresen teljesítik.
Pontosan hány lépcső van és mik ezek?
A kiválasztási folyamat egészen pontosan hat szakaszból áll, ennek során összesen három alkalommal kell eljönni ide, a HungaroControl székházába.
Az első lépcső a számítógép alapú FEAST 1 teszt. Ezen a teszten a légiforgalmi irányítói munka ellátásához szükséges alapvető képességeket és készségeket mérjük fel. A jelentkezők teljesítményét a teszt elvégzését követően értékeljük, melyről azonnal, szóban kapnak visszajelzést. Akik a FEAST 1-en megfelelően teljesítettek, jelentkezhetnek a következő alkalomra.
A FEAST 2 teszt időpontját az addig eljutó jelentkezők szintén maguk választhatják meg és online jelentkezhetnek a szintén számítógép alapú tesztre. A FEAST 2 teszt eredményéről is azonnali, szóbeli visszajelzést kapnak a jelentkezők.
A FEAST tesztekről azt érdemes tudni, hogy a szabályaink szerint csak egyszer lehet megpróbálni, nincs ismétlési lehetőség.
Azokból a jelentkezőkből, akik akár az egyes, akár a kettes FEAST teszten nem érték el az általunk várt szintet, nem válhat légiforgalmi irányító.
A jelentkezőknek mindkét FEAST teszt után rögtön írásbeli pszichológiai teszteken kell részt venni. A FEAST 1 után egy, a 2 után két pszichológiai tesztet is ki kell tölteni a jelentkezőknek angol, illetve magyar nyelven. A pszichológiai tesztek eredményéről azonban nincs azonnali visszajelzés, mert a pszichológus kollégák a három tesztet összevontan értékelik.
A FEAST 2 sikeres elvégzését követően kerül sor a szükséges orvosi alkalmassági vizsgálatokra, ennek eredménye 30 nappal a vizsgálat után derül ki. Általában mire ez a minősítés megérkezik, addigra a pszichológiai tesztek eredménye is elkészül. Ezekkel párhuzamosan megtörténik a jelentkezők védelmi háttérellenőrzése is, melyet az Alkotmányvédelmi Hivatal és a különböző hatóságok végeznek el.
Amikor minden idáig eljutott jelentkező orvosi alkalmassági, pszichológiai teszteredményei és háttérellenőrzésének eredménye megérkezik, akkor hirdetjük ki az Assessment Centerek (AC) időpontjait melyek várhatóan május közepétől június közepéig zajlanak le. Az AC alkalmakon egyszerre négy-négy jelölt vehet részt.
A kiválasztási folyamat lépéseinek költségeit a HungaroControl állja, ez alól egy kivétel van, az orvosi alkalmassági vizsgálat, melynek költségét minden jelentkező maga fizeti ki.
Idén szeptemberben – amint említettük – két tanfolyam is indul (tornyos és radarirányító). Hogyan és mikor dől el az, hogy melyik jelentkező melyik tanfolyamra kerül be?
A HungaroControl karrier oldalán a jelentkezéskor be lehet jelölni, hogy melyik tanfolyamra kíván jönni a jelölt, de akár lehet mindkettőre is jelentkezni. A kiválasztási folyamat végén dől el, hogy ki melyik tanfolyamra tud bekerülni.
A jelöltek preferenciáját természetesen ebben a tekintetben is igyekszünk figyelembe venni. Sokan a jelentkezéskor még nem rendelkeznek a megfelelő információkkal ahhoz, hogy döntést hozzanak és a kiválasztási folyamat során is változhat a preferenciájuk, ahogy egyre több információ kerül a birtokukba a légiforgalmi irányító hivatásról.
Hány fővel indul majd a két képzés szeptemberben és hány jelentkezőből kerülnek kiválasztásra a leendő hallgatók?
A tornyos képzésünk 8 fővel, a radarirányító képzésünk pedig 12 fő részvételével indul terveink szerint.
Az a sok éves tapasztalatunk, hogy a FEAST 1 teszten a jelentkezők 20%-a megy át. A FEAST 1 teszten túljutó jelentkezők körülbelül fele tudja sikeresen teljesíteni a FEAST 2 tesztet, azaz várhatóan az összes jelentkező mintegy 10%-a lesz alkalmas a két FEAST teszt alapján az irányítói munkára.
Sajnos a pszichológiai teszteken és az orvosi vizsgálatokon is veszítünk el egy-egy, a képességei alapján alkalmas jelentkezőt. A kiválasztási folyamat végére, az AC-t követően az összes jelentkező 5-6%-a marad.
A célunk az, hogy a kiválasztási folyamat végére csak olyan jelentkezők maradjanak, akik alkalmasak a légiforgalmi irányító munkára és képesek lesznek elvégezni a kétéves tanfolyamot.
Ennek megfelelően idén is 5-600 jelentkezőt kell a kiválasztási folyamatban tesztelnünk.
Mit tanácsolsz azoknak, akik beadták a jelentkezésüket és már túl vannak az előszűrésen? Készüljenek-e valahogy?
A kiválasztási folyamatban eltöltött, immár négy éves tapasztalatom alapján azt tudom javasolni, hogy a tesztek előtt a jelentkezők pihenjenek, legyenek kellően fittek, hogy megfelelően rá tudjanak koncentrálni a feladatokra.
Ne egy átbulizott, vagy átdolgozott éjszaka után, vagy betegen jöjjenek el. Az online rendszerünkben át is lehet jelentkezni másik időpontokra, ha szükséges.
Teljesen természetes az, hogy a jelöltek izgulnak a tesztek előtt, de meg kell próbálni ezt félre tenni, mert a felfokozott izgalmi állapot ronthatja a teszten elért eredményeket.
A tesztek elkezdése előtt van némi idő relaxálni, megnyugodni. A másfél órás tesztek előtt akár fél-egy óra is rendelkezésre áll az „akklimatizálódásra”, azt javasoljuk a jelentkezőknek, hogy akkor kezdjenek neki a tesztnek, ha megnyugodtak és fejben ott tudnak lenni. Vannak közbeiktatott szünetek is.
Ezeket a teszteket csak egyszer lehet megírni, nincs második esély és mi nem mérlegelhetjük azt, hogy a jelentkező éppen fáradt volt, vagy ‘túlizgulta’, és a miatt nem sikerült neki.
A légiforgalmi irányító munkához szükséges képességeket, készségeket nem lehet tanulni, ezek vagy megvannak valakinél, vagy nem.
Nyilván lehet fejleszteni ezeket a képességeket és játékos formában mérni is, például az Airbility applikációnkkal.
Készülni azonban nem lehet, mert az interneten elérhető tesztek, feladatsorok nem egyeznek meg azokkal a feladatokkal, amikkel az éles FEAST teszten találkoznak a jelentkezők. Ha valakiben nincs meg az alap kompetencia, nem lehet azt tanulással pótolni. A felkészülés során szerzett rossz beidegződések pedig hibákat, tévesztést is okozhatnak.
A légiforgalmi irányítók kiválasztásában dolgozóként, a céget és ezt a hivatást jól ismerőként miért ajánlanád a jelenleg pályaválasztás előtt álló fiataloknak, hogy adják be a jelentkezésüket és próbálják ki magukat a teszteken?
Ha szeretnél egy olyan hivatást, amibe nagyon könnyű beleszeretni, ha fontos számodra, hogy azonnal látható eredménye legyen a munkádnak, amit felelősséggel végzel, ha nem szeretnél a családodtól távol élni, de mégis segítenéd őket, akkor ne habozz add be a jelentkezésed mihamarabb az idei légiforgalmi irányító képzésre és próbáld ki magad a tesztjeinken.