Vegyesvállalatban gyártja és értékesíti a C Seriest a kanadai Bombardier és az Airbus. A tegnap aláírt megállapodás szerint a közös, C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP) nevű cég 50,01%-os részesedése az Airbus kezében lesz, a Bombardier 31, az Investissement Québec (IQ) pedig 19%-os részesedést birtokol.
Az új CSALP vegyesvállalat végzi a jövőben a C Series gyártását és értékesítését.
A vállalat irányítása az Airbus kezében lesz, a héttagú igazgatóságba négy tagot az európai gyártó delegál, kettőt a Bombardier, egyet pedig Québec.
A C Series program beszerzési, marketing és értékesítési, valamint az ügyfél-támogatási feladatait az Airbus veszi át, valamint a jövőbeni fejlesztési költségeket is viseli majd. Cserébe az európai konszernnek nem kell most egy fillért sem fizetnie az ügyletért – közölték a felek.
A megállapodástól azt várják, hogy az Airbus hátterével és globális elérésével a vadonatúj, modern, nagyon jó gazdasági mutatókkal rendelkező kis méretű utasszállító típuscsalád értéke és vonzereje komoly mértékben nőni fog a vásárlók, a beszállítók, a munkavállalók és a részvényesek szempontjából is.
A CSALP központja, az elsődleges C Series gyártósor és a hozzá kapcsolódó funkciók Québec-ben maradnak és bővülnek is, valamint az Airbus Egyesült Államokban, Alabamában működő összeszerelő üzeme is beszáll a C Series repülőgépek gyártásába.
Utóbbinak köszönhetően a C Series elkerülheti az amerikai ügyfeleknek eladott példányokra kirótt 300%-os büntetővámot, melyet a Boeing járt ki a hatóságoknál.
Az Airbus álláspontja szerint a 100 és 150 közötti utaskapacitású C Series típuscsalád nagyon jól kiegészíti az Airbus keskenytörzsű termékvonalát. Az Airbus egyfolyosós típuscsaládja ugyanis a szegmens felső részére fókuszál, a 150-240 üléses repülőgépek piacára.
Az együttműködésnek köszönhetően az Airbus kiterjeszti termékskáláját az egyfolyosós repülőgépek alsó, 100-150 fős szegmensébe, ugyanakkor lehetősége lesz arra is, hogy harmonizálja a C Series és az A320neo típuscsaládot.
Az Airbus keveset, mindössze 51 darabot tudott értékesíteni a keskenytörzsű repülőgépcsaládjának legkisebb tagjából, az A319neóból, de a rivális amerikai Boeing komoly kihívásokkal szembesült a 737 MAX 7 eladásai során. Ez önmagában megkérdőjelezi az A319neo típus sorsát.
A felek azt várják, hogy az Airbus globális értékesítési, marketing és ügyfél-támogatási hátterével jelentősen erősödni és gyorsulni fog a C Series értékesítése.
Emellett pedig az európai gyártó tapasztalata a beszállítói lánc menedzselésében komoly költség megtakarításokat eredményez majd a gyártás során.
Azzal, hogy az Airbus beszállt a C Series programba jelentősen csökken, sőt el is tűnik a típuscsalád jövőjét eddig övező bizonytalanság, amely sok vásárlót tartott vissza az egyébként modern és költséghatékonyan üzemeltethető típus megvásárlásától.
A tranzakciót az Airbus és a Bombardier igazgatótanácsa, valamint a Québec-i kormány is jóváhagyta, a véglegesítéshez az illetékes hatóságok engedélye szükséges, ennek függvényében 2018 második felében realizálódhat az üzlet.