Amint lezárul az Airbus részesedésvásárlása a Bombardier Cseries-programjában, a kanadai gyártó megkezdi az alabamai gyárépítést. Fred Cromer, a cég utasszállító gépekért felelős elnöke szerint pedig olyan arányban lesznek egyesült államokbeli alkatrészek az ott készülő gépekben, hogy a vitatott büntetővámot nem kell majd kifizetni ezekre a példányokra. A kanadai gyártó egyébként jelentős igényt lát regionális gépekre a közel-keleti régióban.

A kanadai gyár 300 millió dollárért épít gyárat Alabamában (Fotó: Bombardier)

Háromszázmillió dolláros befektetéssel épül majd meg az Airbus alabamai telephelyén a Bombardier Cseries-típuscsaládját összeszerelő üzem, és amint lezárul az európai konszern részesedésvásárlása a kanadai repülőgépprogramban, el is kezdik az építkezést.

Erről a Bombardier utasszállító gépekért felelős elnöke, Fred Cromer beszélt a flightglobal.com-nak a Dubaji Légiszalonon. A beruházást a megállapodás értelmében a kandai vállalat finanszírozza majd.

Az elnök szerint nem kell majd kifizetni a büntetővámot az alabamai Cseries-példányokra, mivel több mint 50 százalékban tartalmaznak majd az Egyesült Államokan készült részegységeket.

Mint ismert, a Boeing panaszára az USA két lépcsőben mintegy 300 százalékos büntetővámot rótt ki a Cseriesekre, miután a Delta hetvenöt gépes megrendelést adott le a kandai gyár CS100-asára. A végső döntés tavasszal várható, ám eközben az Airbus többségi részt vett a Cseries-programban, és bejelentették, hogy az alabamai üzem is kibocsát majd ilyen típust.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az elnök utalt arra – vélhetően a Boeing 787-es programjára gondolva, bár nem megnevezve azt –, hogy más repülőgéptípusoknál sem szokatlan az egyesült államokbeli összeszerelés, nagy arányban külföldön készült részegységek felhasználásával.

Fred Cromer szólt arról is, hogy bár akár két évig is eltarthat az alabamai üzemegység felépítése, a Delta kész várni a CS100-asaira.

Közölte, hogy elkötelezett partnerük az amerikai légitársaság, amely nem örül a Boeing akciójának, és nem igazán változott az álláspontja sem a megrendelt CS100-asookkal kapcsolatban.

A Bombardier a dubaji szalonon bemutatta a 2036-ig terjedő, húsz éves előrejelzését is. Szerintük a Közel-Keleten mintegy négyszázötven regionális utasszállítóra lesz igény a 60-150 ülőhelyes szegmensben. Ennek alsó részén, 100 utasig kétszáz gépre látnak igényt, a többit pedig a nagyobb típusváltozatok teszik majd ki. Ezzel megháromszorozódna a jelenlegi számuk.

Arra is kitérnek, hogy a régióban tapasztalható bizonytalanság miatt megkérdőjeleződhet az itteni nagy légitársaságok szélestörzsűeket fókuszba állító üzleti modellje. Ennek okát részben az elmúlt időszak nagyarányú kapacitásbővítésében, eközben pedig a diszkont légitársaságok terjedésében látják, amelyek a profitráták csökkenését hozták.

Magabiztos Bombardier-jelenlét a Dubai Airshown