Air Berlin és leányvállalatai, Monarch, Etihad Regional, Yemenia. Csak néhány azok közül a légitársaságok, és márkanevek közül, amik eltűntek 2017-ben.

Több ex-Air Berlin gép is Budapesten van jelenleg (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Néhány cég a sok millió dolláros tartozásai, mások pedig a finanszírozás megszűnése, a befektetők visszalépése miatt voltak kénytelenek leállni. Utóbbi indokból kifolyólag, jelentett csődöt és állt le október 27-én az Air Berlin német légitársaság, ami mögül az Etihad Airways hátrált ki a hatalmas veszteségek miatt.

Ez nem egyik pillanatról a másikra zajlott le, a csőd régóta a cég feje felett lebegett, csak idő kérdése volt, mikor is következik be.

A jelenleg is zajló csődeljárás részeként a megmaradt vagyontárgyakat elárverezik, az egykori leánycég FlyNiki felvásárlásáról pedig már megállapodott az IAG.

Az Air Berlin megszűnésével szintén nehéz helyzetbe került a svájci Belair leányvállalat, mely október végén állt le. A regionális járatokat teljesítő LGW (Luftfahrtgesellschaft Walter) légitársaságot pedig a Lufthansa vette meg.

Szintén az Etihad Airways visszalépése miatt került bizonytalan helyzetbe az Etihad Regional – vagy korábbi nevén Darwin Airline – svájci regionális cég. A légitársaságot az Etihadtól a szlovén Adria Airways vette meg és Adria Swizterland akarták tovább üzemeltetni, azonban végül a cég 2017. november 28-án leállt, decemberben pedig fizetésképtelenné nyilvánították.

Fotó: AIRportal.hu

Egy másik nagy múltú vállalat, a brit Monarch Airlines szintén idén októberben, 50 év folyamatos működés után állt le.

Nagy-Britannia egykori ötödik legnagyobb légitársasága a BBC információi szerint az utóbbi években folyamatosan csökkenő utasszám, és ezáltal csökkenő bevételek miatt veszítette el a befektetői, finanszírozói bizalmat és türelmet.

Nem csak Európában, Amerikában és a Közel-Keleten is történtek konszolidációk és leállások. Utóbbi régióban Jemen nemzeti légitársasága, a Yemenia állt le november 6-án. Ebben az esetben a háttérben pénzügy okok mellett az ország politikai és polgárháborús helyzete is szerepet játszott.

Konszolidációra amerikai cégek esetében egyetlen példa volt, a FloridaWest teherfuvarozó olvadt be az Atlas Airbe. A patinás Eastern Air Lines diszkont légicégként történő újraélesztése pedig kudarcot vallott.

A szingapúri Tigerairt az anyavállalat beolvasztotta a diszkont Scootba. Az arubai InselAir is csődöt jelentett és leállította a repülést júniusban, de légitársaság Curacao-n működő részét átszervezték és az még működik, bár jelentősen kisebb flottával mint korábban.

Az “egy rubeles” légitársaság néven váltak ismertté, a tulajdonosok és a menedzsment egyes tagjai jelenleg őrizetben vannak. (Fotó: AIRportal.hu)

További tavaly megszűnt légitársaságok:

Nem szűnt meg csak átalakult

Több ismert légitársasági brand is búcsúzott 2017-ben, de ezek nem csőd, hanem átszervezés, vagy márkanév váltás miatt. Az angol Thomson Airways hivatalosan is TUI Airways (UK), a kék 737-eseiről Ferihegyen is jól ismert Bluebird Cargo – Bluebird Nordic, az izlandi Flugfelag Islands – Air Iceland Connect néven, a kínai Yangtze River Express pedig Suparna Airlines néven működik tovább.

Fotó: AIRportal.hu