A hosszabb XWB indító légitársasága, a Qatar Airways július helyett októberben veheti át a nagyobb férőhelyes Airbus A350-est az európai gyártótól – ezt a dohai légicég vezérigazgatója Akbar Al Baker mondta a La Tribune francia lapnak.
Az Airbus egyelőre hivatalosan nem közölt pontos céldátumot az első A350-1000 átadása kapcsán, de a cég vezetői tavaly júniusig még 2017. derekán, majd az utóbbi hónapokban már 2017. második félévében történő forgalomba állításról beszélnek.
A hosszabb törzsű A350-1000-es első üzemeltetője a tervek szerint – csakúgy, mint az alapváltozaté – a Qatar Airways lesz.
A dohai központú légitársaság vezérigazgatója, Akbar Al Baker – aki híres a repülőgépgyártókat (és a konkurenciát) illetően éles bírálatairól és kemény kiszólásairól – elsőként szolgált pontosabb részletekkel a típus forgalomba állítását illetően.
Al Baker szerint a felek 2017. októberében tervezik az átadást, azonban azt is hozzátette, hogy a katariak eredetileg júliusra számítottak. Ez mintegy három hónapos csúszást jelent.
Az Airbus A350 XWB hosszabb törzsű változatának első példánya 2016. november 24-én délelőtt emelkedett először a levegőbe. Az MSN 59 gyártási számú, F-WMIL lajstromjelű A350-1000-es prototípus Dél-Franciaország felett végrehajtott 4 óra 18 perces első repülése során mintegy 27.000 láb (8.200 méter) magasságba emelkedett fel.
A háromgépes tesztflotta második tagja 2017.01.10-én teljesítette első felszállását és a harmadik gép is hamarosan csatlakozik a repülési tesztekhez. A harmadik tesztgép teljes fedélzeti berendezéssel készül, ez fogja elvégezni az útvonalpróbákat és az ETOPS jogosultság megszerzéséhez szükséges teszteket.
Az A350-1000-es tesztelési programja a gyártó tervei szerint kevesebb, mint egy évet vesz igénybe, így lényegesen rövidebb lesz mint a rövidebb törzsű -900-as alapváltozaté. Ez annak köszönhető, hogy az -1000-es 95%-ban megegyezik a korábban forgalomba állt kisebb befogadóképességű változattal. A -900-as tesztelését ötgépes flottával hajtotta végre a repülőgépgyártó, az -1000-es variáns tesztflottája csak három repülőgépből áll.
Az A350-1000 változatra 211 darab megrendelése van az Airbusnak 11 vásárlótól, melyből 8 vevő a rövidebb, -900-as változatból is vásárolt. Az új generációs szélestörzsű típus összes változatára eddig 818 megrendelést szerzett az Airbus, ebből tehát 211 szól az -1000-es, 599 pedig a -900-as változatra és 8 darab a legrövidebb törzsű -800-as változatra. Utóbbi, -800-as változat várhatóan soha nem épül meg, az Airbus könyvei szerint már csak a koreai Asiana légitársaság tartja a megrendelését erre a változatra, miután tavaly az Aeroflot is visszalépett erre a változatra szóló megrendelésétől.
Az első A350-900-ast 2014. decemberében adta át a gyártó a Qatar Airways részére. 2017. elején összesen 64 darab repült a típusból világszerte. 2014-ben 1 darab, 2015-ben 14 darab, 2016-ban 49 darab A350-est adott át vevőinek az Airbus (+ legyártották a 2 db -1000-es tesztpéldányt, a cél kereken 50 darab kereskedelmi átadás lett volna). A 2016-ban legyártott példányok jelentős részét az év második felében tudta átadni a gyártó a kabinberendezés beszállítójának késése miatt.
2017-ben az A350-es átadások gyorsítása a cél,
a 2018-as év végére pedig már havonta 10 darab A350-est kell tudni legyártania és átadnia az Airbusnak.
A háromosztályos elrendezésben 366 utas szállítására képes A350-1000 az európai gyár eddig készült legnagyobb kéthajtóműves típusa. A repülőgépet a Boeing 777-300ER váltótípusának és a Boeing leendő új generációs típusának, a 777-9X riválisának szánják a toulouse-iak. Az A350-1000 a Boeing 777-300ER repülőgépekhez képest 25 százalékkal kedvezőbb üzemanyag fogyasztási mutatókkal dicsekedhet majd a gyártó specifikációja szerint. Amint arról korábban beszámoltunk az amerikai konkurens első új generációs 777-9X típusú repülőgépét az eredetileg tervezettnél előbb, már 2019 végén forgalomba állíthatja szintén a Qatar Airways.
Az Airbus és a Qatar Airways meghívásának köszönhetően elsők között próbáltuk ki az új Airbus A350 XWB repülőgépet, melyet az európai repülőgépgyártó december 22-én, a franciaországi Toulouse-ban adott át a Qatar Airways-nek, a típus első üzemeltetőjének. Részletek…