Hatósági vizsgálat miatt a katasztrófavédelem elrendelte a 2B Terminál és környékének lezárását. Jelentős torlódások várhatók, valamint késések a menetrendben.

A virtuális radarok adatai szerint a Repülőtéri Hivatásos Tűzoltóparancsnokság egységei 19 óra 46 perckor vonultak a 2B terminálhoz, a 31-es állóhely környékére.

Ebben az időpontban Turkish Airlines TC-JVE lajstromjelű, Boeing 737-8F2 típusú repülőgépe készülődött indulásra a 31-es állóhelytől.

A Blikk információja szerint több mentőegység is kivonult a repülőtérre, mert egy sugárzó anyagot tartalmazó tartály megsérült. Hétszáz méter sugarú körben húzták fel a kordont. Három ember érintkezhetett a veszélyes anyagot tartalmazó tartállyal. A lap úgy tudja, irídium izotópról van szó.

Az AIRportal.hu úgy tudja, hogy egy magyar megrendelő által legálisan szállíttatott sugárzó anyag szállítmány érkezett a Turkish Airlines járatával Budapestre Isztambulon keresztül Oroszországból. A sugárzó anyagot tartalmazó konténer felforrósodott.

Az Izotóp Intézet Kft. munkatársa, Kaszás Gábor azt közölte az MTI-vel, hogy hozzájuk tartozik a szállítmány. A repülőtéri személyzet azért riasztotta a katasztrófavédelmet, mert észlelte, hogy forró a konténer. A cég ugyanakkor hangsúlyozta, hogy sugárzó anyag szállítása esetén természetes az ilyen jellegű hőmérséklet-emelkedés, vagyis álláspontjuk szerint semmi rendellenes nem történt.

A kettes terminálhoz vezető utat az eseményt követően lezárták, a katasztrófavédelem mobillaborja méréseket végzett a helyszínen. Az érkező gépek leszállhattak, de az utasok egy ideig nem szállhattak ki a repülőgépekből, a terminálban tartózkodó utasoknak pedig az épületben kellett maradnia.

Az Országos Mentőszolgálat az MTI-vel késő este azt közölte, hogy személyi sérülés nem történt, senkit sem kellett kórházba szállítani a repülőtérről.

A Budapest Airport közlése szerint a zárást este 22.30-kor oldották fel, a menetrendben kisebb késések keletkeztek.

Hajdu Márton, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője azt közölte az MTI-vel, hogy a vizsgálatok szerint egészségre ártalmas izotóp nem került ki a környezetbe. Kurucz László, a Budapest Airport helyettes szóvivője közölte, hogy a 2B-ről induló járatok késhetnek, reggelre azonban helyreáll a menetrend. Hangsúlyozta, hogy az utasok mindvégig biztonságban voltak.

Bálint Gabriella, az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese az MTI érdeklődésére kiemelte: a rendőrség “a protokollnak megfelelően végrehajtott biztonsági intézkedést követően” plusz létszámot vezényelt a helyszínre annak érdekében, hogy zavartalanul folytatódjon a korábban kiürített terminálra visszatérő utasok biztonsági ellenőrzése.

A Turkish Airlines érintett repülőgépe a Budapest Airport járatinformációs oldala szerint végül éjfél után szállhatott fel Ferihegyről Isztambul felé.

Országos Atomenergia Hivatal 2018. augusztus 16-án kiadott közleménye az esettel kapcsolatban

2018. augusztus 15-én, a késő esti órákban lezárták a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálját hatósági vizsgálat miatt. A Turkish Airlines menetrendszerinti járatán az Izotóp Intézet Kft. által Oroszországból rendelt irídium-192 radioaktív anyag érkezett.

A radioaktív anyag szállítása nem tekinthető rendkívüli eseménynek. Az Irídium-192 anyagot az erre a célra kialakított, biztonságos szállítókonténerben tárolják. A konténer nem sérült meg és radioaktív anyag nem jutott ki a környezetbe, a reptéren dolgozókra és az utasokra egészségügyi kockázatot nem jelentett.

A szállítmány nem tekinthető különlegesnek, hasonló mennyiségű radioaktív sugárforrást tartalmazó küldemény a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre havi rendszerességgel érkezik. A Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága a saját méréseit követően döntött a 2B terminál lezárásáról. A további mérések alapján kiderült, hogy a konténer nem sérült, a környezetbe radioaktív anyag nem jutott ki, a mért sugárzási szintek az előírásoknak megfelelőek voltak.

A szállított radioaktív izotóp nagy aktivitású és nagy a hőtermelő képessége. Az ilyen anyagok szállítására speciális szállítókonténerek használhatók, melyek rendelkeznek a hatóság engedélyével. Ezeket a szállítókonténereket úgy alakítják ki, hogy védjék a külső környezetet nemcsak a szállított radioaktív anyag sugárzásától, hanem a kibocsátott hőtől is. Az ilyen típusú küldeménydarabok hozzáférhető felületének hőmérséklete nem haladhatja meg, és jelen esetben sem haladta meg, az 50 °C-ot.

A szállítmány és a szállítási folyamat rendelkezik a szükséges engedélyekkel, minden előírás teljesült, ezért további hatósági intézkedés nem indokolt.