Nemrég egy újabb rekorddal lett szegényebb az ikonikus Boeing 747-es: házon belül taszították le a trónról azzal, hogy az átadott 777-esek száma meghaladta a Jumbóét. Az 1544 példányos határt egy-két év múlva az Airbus A330-asa is elérheti, így akkor még hátrébb szorulhat a képzeletbeli dobogón.
Miután a repüléstörténet meghatározó óriásgépe, a Boeing 747-es utasforgalomban lévő példányainak számát meghaladta a nagy vetélytárs, az Airbus vele összemérhető A380-asa, újabb téren veszítette el elsőségét a Jumbo.
A CAPA összefoglalója szerint házon belül adta át a koronát a típus a legtöbb példányban eladott szélestörzsűek kategóriájában (mindent, például a teherszállítókat, VIP-gépeket és utasszállítókat is beleértve).
Ugyanis nemrég az összesen legyártott és üzembe helyezett 777-esek száma felülmúlta a 747-esekét.
Az 1970-es forgalomba állítása óta napjainkig 1544 darab 747-es készült, ám a 777-esből nemrég átadták az 1547. példányt, így ez a típus lett a legnagyobb darabszámban elkelt szélestörzsű utasszállító.
A 777-es típusnak kevesebb mint 23 év alatt sikerült elérnie azt a darabszámot, melyhez négyhajtóműves testvérének csaknem 50 év kellett.
Jelenleg az új generációs 747-8-as készül a gyártósoron, ám ennek utasszállító változatára gyér az érdeklődés, jelenleg nincs is a megrendelések között ilyen.
Teherszállítóként azonban még több tucatnyira van szerződés, ha nem érkezik újabb igény, akkor nagyjából 2022-ig van feladata a gyártósornak.
Ugyancsak érdekesség, hogy ma már több teherszállító 747-es áll forgalomban, mint utasszállító. Ennek oka az, hogy egyre több légitársaság vonja ki az öregedő Jumbóit, legutóbb a Qantas jelentette be, hogy a tervezettnél előbb megszabadul tőlük.
Az mindenképp figyelemre méltó teljesítmény, hogy a 747-es különböző generációi csaknem ötven éve repülnek, ezzel ez a legrégebb ideje gyártásban lévő típus.
A cikk szerint a Jumbo hamarosan még hátrébb kerülhet az összesen átadott példányok számát tekintve, a nagy rivális Airbus miatt.
Az A330-asokból ugyanis idáig 1398 darabot állítottak forgalomba, és még 299 példányra van egyelőre megrendelés, tehát a következő egy-két évben ez a típus a harmadik helyre utasíthatja a 747-est.
A 767-esekből alig több mint 1100 került az üzemeltetőkhöz eddig. Az újabb generációs 787-esekből 670 darabot adtak már át, és mintegy 1300-ra van megrendelés. A legfiatalabb, az Airbus A350-ese pedig még messze van ezektől, 159 átadott példánnyal és 854 összesen megrendelttel.