Megnyerte a Bombardier azt a vitát, amelyet még a Boeing kezdeményezett, és amelynek tétje, hogy kivetnek-e 300 százalékos büntetővámot a C Seriesekre az Egyesült Államokban.
A BBC hírszolgálatának jelentése szerint az Egyesült Államok Nemzetközi Kereskedelmi Bizottsága (ITC) sokakat meglepve azt a végső döntést hozta, hogy nem vetnek ki plusz büntetőadót a gyártó egyes termékeire.
A bizottság 4-0 arányban szavazott a Bombardier mellett.
A gyártó szóvivője azt mondta, a bizottság döntése az innováció és a verseny győzedelme. A Boeing ugyanakkor csalódottságát fejezte ki.
A brit kormány a BBC szerint már felkészült arra, hogy a kanadai gyártó elveszíti a vitát, és ezzel nem csak az eladásokat, hanem brit beszállítói munkahelyeket is veszélybe sodornának. Az Egyesült Királyságban mintegy 50 cég dolgozik a Bombardier beszállítójaként.
A Boeing azért jelentette fel versenytársát az amerikai hatóságoknál, mert szerintük a Bombardier dömpingáron adták a C Serieseket és ezen irreálisan alacsony árnak köszönhető, hogy a Delta megrendelt 75 darab C Series CS100-ast a Bombardier-től.
A Boeing igen gyengének tűnő érveléssel állt elő, az egyes típusok ülőhelyszámában legalábbis furcsa összehasonlításokat tett (a 128-138 üléses 737-700-as és MAX 7-es valójában nagyobb, mint a vitát kirobbantó CS100-as). A Bombardier és a Delta azonban rávilágítottak, hogy a légitársaság igényének egyszerűen túl nagy volt a Boeing, és megfelelőbb a C Series.
A Bombardier közlése szerint az ügy lezárását követően felgyorsítják az Airbusszal történő együttműködésük véglegesítését annak érdekében, hogy a meglévő megrendeléseket mihamarabb teljesíteni tudják. A C Series program integrációjának tervezése az Airbusszal jól halad – tette hozzá a kanadai gyártó.
Tom Enders, az Airbus elnöke meglepetés győzelemként jellemezte az amerikai kereskedelmi bizottsági döntést és hozzátette, hogy teljes gőzzel dolgoznak azon ezek után is, hogy létrehozzák az Airbus alabamai üzemében a C Series gyártósort.
Idő közben a Boeing is egyre közelebb kerül ahhoz, hogy megállapodjon az Embraer fő tulajdonosával, a brazil állammal. Legutóbb a brazil kormány már olyan javaslatot is elkészített, amely engedi a külföldi vállalatok tulajdonosi arányának növelését.
Az ügy további részleteiről és a vita hátteréről korábbi cikkünkben részletesen írtunk.