Meghagyná a Boeing a brazil vétójogot és aranyrészvényt, ha megkaphatja az Embraert. Kiderült, hogy a dél-amerikai ország nem akarja, hogy egyszerű Boeing-leányvállalattá váljon a cég, ugyanis ez volt az amerikai gyártó eredeti szándéka.

Több alternatívát is felvázolt a Boeing a brazil illetékeseknek az Embraer megszerzése ügyében – írja a Reuters.

Négy, az ügyre rálátó és neve elhallgatását kérő forrás a hírügynökségnek azt mondta, hogy brazil illetékesek ellenezték azt a tervet, hogy csupán egy Boeing-leányvállalat legyen a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő repülőgépgyártójuk.

Az egyik forrás szerint a Boeing át akarta venni az irányítást az Embraernél, nem pedig közös vállalkozást vagy partnerséget szeretett volna.

Mindenképp szeretne valahogyan együttműködni a Boeing a brazil gyártóval (Fotó: Embraer)

Jelenleg úgy tűnik, folytatódnak a zárt ajtók mögötti megbeszélések, a források szerint miután vissszautasította Brazília az első elképzeléseket, várják, hogy új ötlettel térjen vissza az amerikai vállalat. A kérdés azért nehéz, mert az ország hadiiparában is jelentős szerepet vállal az Embraer, vélhetően ezt nem szívesen adná ki a kezéből a kormányzat.

Az információk alapján most a Boeing arra is hajlandó lenne, hogy meghagyja Brazília aranyrészvényét és vétójogát az Embraerben.

Amint arról beszámoltunk, a múlt év végén derült ki, hogy az amerikai gyártó szeretné megvásárolni a brazil céget, később vegyesvállalatról szóltak a hírek. A jelek szerint tehát inkább az előbbi volt a Boeing szándéka.

Ezzel a “házassággal” lényegében nagyon hasonló konstrukció jönne létre, mint amit az Airbus és a kanadai Bombardier csinálna. Utóbbi Cseries-programjának továbbvitelére közös céget hoznak létre az európai holdinggal.

A Boeing, ha sikerül tető alá hoznia az Embraer-ügyletet, szintén beléphetne a regionális gépek piacára.

2017 jó év volt a brazil gyártó számára

 

Az Embraer összesen 210 sugárhajtású repülőgépet adott át 2017-ben, ebből 101 volt kereskedelmi repülőgép, 109 pedig businessjet (72 kisebb és 37 nagyobb kategóriájú).

 

A gyártó ezzel elérte a kitűzött céljait, hiszen 97 és 102 darab közötti példány átadást tervezték a kereskedelmi típusokból, 70-80-at a kisebb, 35-45-öt pedig a nagyobb business jetekből.

 

A brazil gyártó csaknem kétszer annyi kereskedelmi repülőgépet értékesített 2017-ben, mint az előző évben.

 

Míg 2016-ban 45, tavaly 86 gépre szereztek kötelező érvényű megrendelést (nettó, azaz a lemondásokkal csökkentett szám). A 2017-es megrendelések nagy része az E175 és az E195-E2 típusokra szólt.

 

A gyártó könyveiben 2017. december 31-én 435 darab kereskedelmi repülőgépre tartottak nyilván kötelező érvényű megrendelést, ez 15 darabbal kevesebb (tekintve a 101 átadást és a 86 új rendelést), mint a 2016 év végi szám.