Sztrájkot helyezett kilátásba a Vereingung Cockpit pilótaszakszervezet, amely elvállalták a német Ryanair pilóták képviseletét. A légitársaság közölte, akkor sem állnak le tárgyalni, ha tényleg sztrájkolni fognak a pilóták.
Az érdekképviselet tájékoztatása szerint a december 23-a és 26-a közti időszakot leszámítva bármikor sztrájkba léphetnek a pilóták. Az ünnepi időszakot tabuként kezelik, mivel nem akarnak azokkal az utasokkal kiszúrni, akik Karácsonykor utaznának el.
A szakszervezet természetesen nyomásgyakorlásra használja a sztrájkot, azt szeretné elérni, hogy a Ryanair a piaci viszonyokhoz jobban közelítő munkakörülményeket és fizetést biztosítana a pilótáknak és szeretnék, ha erről tárgyalások kezdődnének a Ryanair vezetésével.
Mint ismert, a pilótákat és a légiutas-kísérőket a Ryanair ír jog szerinti, határozott idejű, általában egy éves szerződéssel foglalkoztatja, így bármilyen országban is legyen a bázis, mindenkire az ír szabályok vonatkoznak. Emellett a munkavállalókat nem is a légicég, hanem egy munkaerő-közvetítő cég alkalmazza.
A VC jelezte, hogy a német pilóták mellett már a portugálok és az olaszok is sztrájkot helyeztek kilátásba, sőt, a íreknek is elegük lett: a sztrájk mellett egyéb munkalassító akciókkal is igyekeznek érvényt szerezni akaratuknak. A szakszervezet megjegyezte, hogy egyre több pilóta hagyja ott a Ryanairt a munkakörülmények, elsősorban a fizetés, és a foglalkoztatás körülményei miatt.
Lapunk kereste a Ryanairt, az ír fapados cég a hírre reagálva azt közölte, hogy egyelőre semmilyen bejelentés nem érkezett sztrájkról, de ha lesz is, azt is kezelni tudják majd. Erre ugyanakkor nem számítanak, a fenyegetést csak a VC médiakampányának tekintik. Megjegyezték továbbá, ha sztrájkolnak, ha nem, a szakszervezetet a Ryanair továbbra sem ismeri el és nem hajlandó tárgyalóasztalhoz ülni vele.
Cikkünk megjelenését követően az írországi bázisú Ryanair pilótákat tömörítő szakszervezet, az Irish Airline Pilots’ Association (IALPA) egynapos sztrájkot jelentett be december 20-a szerdára. A főleg kapitányokat képviselő szakszervezet emellett további napokra is kilátásba helyezte a sztrájk folytatását, amennyiben a munkavállalók nem tudnak megegyezni követeléseikről a légitársasággal.
A Ryanairnél az őszi nagy járattörlés óta egyre hangosabbak az elégedetlen pilóták, azóta hallani, hogy nincs minden rendben az 1,2 milliárd eurós nyereséget termelő, de a munkavállalóival sokszor lekezelő módon bánó légicégnél.