1967. április 9-én szállt fel először az amerikai repülőgépgyártó Boeing 737-100-as gépe, a típus különböző változataiból azóta már 11 ezer példány készült.
A Boeing 737-es keskenytörzsű, két sugárhajtóművel felszerelt, kis és közepes hatótávú utasszállító típusként indult, amely lehetővé tette székezéstől függően 85-124 utas szállítását 2850 km távolságra, 50 tonnás maximális felszállótömeg mellett.
Az évtizedek során megszülettek az újabb és újabb, a Classic, majd a Next Generation (NG) sorozathoz tartozó altípusok (-200, -300, -400, -500, -600, -700, -800, -900, -900ER), amelyek napjaink igáslovaiként lehetővé teszik akár 215 utas szállítását átlagosan 6000 km távolságra, miközben a maximális felszállótömeg 85 100 kg-ra nőtt.
A Boeing 737 a világ egyik legnépszerűbb közepes hatótávolságú, keskenytörzsű utasszállító típusává vált, ma már az NG-sorozat – azon belül főleg a -800-as – áruszállítóvá alakított változatait is egyre szélesebb körben használják.
A korai variánsokat úgy tervezték, hogy a szegényebb infrastruktúrával rendelkező repülőterekre is üzemelhessenek, a -100-as és -200-as vékony, szivar alakú hajtóművei lehetővé tették a viszonylag alacsony hasmagasságot, így a beépített és kinyitható utaslépcsőnek köszönhetően könnyű volt a típus földi kiszolgálása.
A törzshossz növelése, valamint az egyre nagyobb teljesítményű és takarékosabb, ugyanakkor jelentősen nagyobb átmérőjű hajtóművek viszont egyre komolyabb kihívások elé állították a Boeing mérnökeit.
Az amerikai gyártó 2011. augusztus végén jelentette be az új generációs hajtóművekkel felszerelt 737 MAX-sorozat fejlesztését. A legnépszerűbb 737-800-as változat helyébe lépő, a szintén új generációs hajtóművekkel felszerelt A320neo kihívójának szánt 737 MAX 8 2016 januárjában szállt fel először és 2017 májusában állt forgalomba.
A 737 MAX és az amerikai gyártó hírnevét beárnyékolja a típus két katasztrófája, amelyeket követően csaknem két évre világszerte földre parancsolták az összes példányt, az átadásokat felfüggesztették, valamint egy időre a gyártósorokat is le kellett állítani.
A katasztrófák bekövetkezésében kulcsszerepet játszott az, hogy a nagyobb átmérőjű és nehezebb hajtóművek miatt megváltozott a repülőgép súlypontja és aerodinamikai tulajdonsága, ezt pedig a gyártó a repülésirányító rendszer részeként működő MCAS szoftverrel próbálta kiküszöbölni, annak érdekében, hogy a pilótáknak ne kelljen költséges átképzéseken részt venniük, ha átülnek az NG-sorozatról a MAX-ra.
A Boeing a tízezredik legyártott Boeing 737-est 2018. március közepén adta át, amely a Southwest flottájába került, a gyártó ezzel újabb világrekordot jegyeztetett be a Guiness Rekordok könyvébe.
Míg az első 5000 példány legyártásához 40 évre volt szüksége a Boeingnek (2006-ban szintén a Southwest vette át az 5000. 737-est), az újabb 5000 példány – köszönhetően a növekvő kereslethez hozzáigazított, megemelt gyártói kapacitásnak – mindössze 12 év alatt elkészült.
A gyártó 2022 áprilisáig több mint 15 ezer példányra regisztrált megrendelést a típusból, és eddig közel 11 ezer példányt adott át üzemeltetésre.
A típuscsalád legnagyobb befogadóképességű tagja, a 737 MAX 10 berepülési és tanúsítási programja jelentős csúszásban van, ez a változat maximum 230 utast szállíthat, közel dupláját, mint az eredeti, -100-as modell.
Forrás: Classic Airliners & Vintage Pop Culture