Az indonéz haditengerészet búvárai megtalálták az október 29-én tengerbe zuhant, alig több, mint 2 hónapos Lion Air Boeing 737 MAX 8 egyik fedélzeti adatrögzítőjét. Eközben az illetékes tárca felfüggesztette a légitársaság karbantartási igazgatóját és a műszaki személyzet egyes tagjait is.
Javában zajlik a Jávai-tengerbe zuhant Lion Air Boeing 737 MAX 8-asának roncsai után folytatott kutatás, detektorok és vízalatti robotjárművek vélhetően megtalálták a repülőgép maradványait.
A Flightglobal arról ír, hogy a haditengerészet búvárai csütörtökön megtalálták és felszínre is hozták a repülőgép egyik fedélzeti adatrögzítőjét. Az adatrögzítőt a repülőgép radarok által mért utolsó pozíciójától mintegy 400 méterre találták meg a tenger fenekén.
A hatóságok videója alapján azonban egyelőre nem tudni, hogy a repülési paramétereket rögzítő (Flight Data Recorder – FDR) berendezésről van-e szó, vagy a pilótafülkében zajló kommunikációt felvevő (Cockpit Voice recorder – CVR) szerkezetről.
Amint a felvételen látható, az adatrögzítő nem tűnik különösebben sérültnek, így vélhetően lementhetők róla az információk. Az indonéz közlekedésbiztonsági szervezet helyettes vezetője nem kommentálta a helyzetet, csak azt hangsúlyozta, hogy mindkét adatrögzítő megtalálása szükséges.
Helyi médiabeszámolók szerint az egyik kutatóbúvár azt közölte, hogy mintegy 30 méteres mélységben, a tengerfenéken lelték meg az adatrögzítőt, a roncsoktól távolabb.
Mint arról beszámoltunk, a Lion Air JT610-es számú járatát teljesítő, PK-LQP lajstromjelű, szinte vadonatúj 737 MAX október 29-én, helyi idő szerint reggel fél hét után nem sokkal a Jáva-tengerbe zuhant, a fedélzetén 181 utassal és nyolc fős személyzettel. A katasztrófát senki nem élte túl.
A légiforgalmi irányítással folytatott kommunikációból mindössze annyi derült ki, hogy a járat pilótái vissza akartak fordulni Jakartába, amelyre meg is kapták az engedélyt. A pilóták ugyanakkor nem jelentettek vészhelyzetet az irányítás felé. Később a légitársaság azt közölte, hogy a pilóták műszaki meghibásodás miatt jelezték, hogy vissza akarnak fordulni a repülőtérre. Bár erre az engedélyt az irányítás megadta, a repülőgép nem kezdte meg a visszafordulást, majd nem sokkal később eltűnt a radarképernyőről.
Az eset kapcsán az indonéz közlekedési miniszter határozatlan időre elrendelte a vállalat karbantartásért felelős vezetőjének munkavégzés alóli felmentését.
Nem dolgozhatnak azok a műszaki szakemberek sem, akik a balesetet megelőzően dolgoztak a 737-esen, felmerült ugyanis a gyanú, hogy hibáztak amikor zöld utat engedtek annak, hogy a 737 MAX járatot teljesítsen.
A Flightglobal értesülése szerint minisztérium elrendelte továbbá, hogy a Lion Air repülőgépein végzett karbantartási munkák minimum 40%-át ellenőrizzék a hatóság emberei, szemben a megszokott 10-15%-kal, amit a többi indonéz cégnél is alkalmaznak.
Már előző nap tapasztaltak a gépen meghibásodást
Az aviation-safety.net nem hivatalosan megszerezte a gép október 28-án kelt egyik karbantartási jegyzőkönyvét, amely szerint a JT43-as Denpasarból – Jakartába tartó járat teljesítése közben a 737-es magasságmérői szokatlan értékek között ugráltak.
A sajtóértesülések szerint a járat kapitánya saját magasságmérőjét nem, csak az elsőtisztét ítélte megbízhatónak, ezért át is adta neki a gép irányítását.
Annak a járatnak az utasai emellett hullámvasútszerű repülésről számoltak be, elmondásuk szerint felszállás után a gép többször úgy viselkedett, mintha a hajtóműveknek nem lenne elég tolóereje az emelkedéshez.
Ezt alátámasztják a Flightradar24.com online járatkövető oldalon fellelhető, a repülőgép ADS-B jeladója által sugárzott sebességi adatok is, amelyek szerint a levegőhöz viszonyított sebesség nem volt egyenletes.
Fontos ugyanakkor, hogy az ADS-B rendszeren közölt adatok, nem tekinthetők megbízható és hiteles forrásnak, a mért értékeket mutatják és nem biztos, hogy egyeznek a repülés tényleges sebességi és magassági adataival.
A járat teljesítése után a repülőgép Jakartában éjszakázott, mintegy 8 órát állt a repülőtéren, ezalatt a karbantartó személyzet jelzései alapján átvizsgálták a műszereket, a számítógépes teszteket másodszor lefuttatva a műszakiak kielégítő eredményre jutottak.
Azt, hogy a pilóták tapasztaltak-e hasonló problémákat, és ha igen azokat hogyan próbálták meg kezelni, csak a fedélzeti adat és hangrögzítők együttes vizsgálatával lehet kideríteni.