Megjelentek a Budapest Airport decemberi és éves forgalmi eredményei a légiközlekedési információk elemzésével foglakozó nemzetközi adatbázisokban, az üzemeltető – egyelőre – nem közölt adatokat. A megjelent számok szerint 2018-ban csaknem 14,9 millió utas fordult meg Ferihegyen, ez 13,5%-os növekedésnek felel meg az előző évhez képest. A repülőtéren a cargo-forgalom 14,9%-kal, míg a légijármű-mozgások száma 12%-kal növekedett 2017-hez képest.
Decemberben 1,11 millió érkező és induló utas használta a budapesti repülőteret, amely 10,8%-os növekedést jelent az előző év azonos hónapjához képest. Az utasforgalom tekintetében 2018-ban tehát nem sikerült átlépni a fontos mérföldkőnek számító 15 milliós határt.
A közel 14,9 millió utas és 13,5 százalékos növekedés is kiválónak számít a régióban, ugyanakkor a 2017-ben jelentett 14,5%-os növekedéshez képest némileg lassult a bővülés Ferihegyen.
A több szűk keresztmetszettel is rendelkező ferihegyi terminálokon 2018-ban ~1,8 millió utassal többet (és csomagjaikat) sikerült ‘átpasszírozni’, mint az előző, 2017-es évben.
A Budapest Airport cikkünk megjelenését követően lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint egészen pontosan 14 867 491 érkező és induló utas fordult meg a terminálokon 2018-ban.
A közlemény hangsúlyozza, hogy
a budapesti repülőtér ezzel Közép-Kelet Európa leggyorsabban növekvő repülőterévé vált.
A közlés szerint a robusztus növekedésre alapozva a Budapest Airport hosszútávú repülőtér-fejlesztési tervei 225 milliárd forintos (700 millió eurós) beruházási összeggel számolnak, amelyet a repülőtér-üzemeltető a következő években infrastrukturális fejlesztésekre, egyebek között egy új terminálépület megvalósítására kíván fordítani.
Összehasonlításul Bécs-Schwechat 27,03 millió utast kezelt 2018-ban, az előző évhez viszonyított növekedés 10,3% volt, míg Varsó-Chopin 17,75 millió utasról és 12,7%-os növekedésről számolt be (plusz Varsó másodlagos/fapados repterén 3,1 millió utas fordult meg).
A prágai repülőtérről egyelőre nem rendelkezünk éves adattal, de a repülőtér utasforgalma december 12-én lépte át a 16 milliót.
Frissítés: 16 millió 797 ezer utas fordult meg Prágában 2018-ban.
Az év két legerősebb hónapja az utasforgalom tekintetében július és augusztus volt a budapesti reptéren, mindkét hónapban 1,5 millió feletti érkező és induló utast kezelt Ferihegy.
A tavalyi év rekordév volt a Budapest Airport számára, összesen 13 097 239 utas fordult meg a repülőtéren 2017-ben, ez 14,5 %-os növekedés 2016-hoz képest.
Magyarország légi összeköttetései még soha nem voltak ennyire kiterjedtek
A reptérüzemeltető közlése szerint a Budapest Airportról 2018-ban 45 légitársaság segítségével 134 úti célt lehetett közvetlenül elérni (48 ország 121 városában) – Magyarország légi összeköttetései még soha nem voltak ennyire kiterjedtek.
A tavalyi év különleges abból a szempontból is, hogy nem kevesebb, mint 4 közvetlen transzatlanti járat állt az utasok rendelkezésére a nyári szezonban (a LOT New Yorkba és Chicagóba, az Air Canada Torontóba repült, az American Airlines napi járatot üzemeltetett Philadelphia repülőterére). A LOT a téli menterendi időszakban is üzemelteti járatait, az Air Canada és az American Airlines pedig napi járatokkal tér vissza a 2019-es nyári szezonban.
Nem csak a hosszútávú járatok produkáltak várakozáson felüli eredményeket, a légiközlekedés minden szegmense jól teljesített. A Qatar Airways szélestörzsű repülőgéppel (Airbus A330) naponta repülte a Doha-Budapest útvonalat, és a csúcsszezonban további napi két keskenytörzsű repülőgépet is üzembe állított. A BUD 2018-as forgalmának közel 49%-át képviselő két légitársaság, a Wizz Air és a Ryanair is jelentős mértékben bővítette útvonalhálózatát. Az easyJet, az Aeroflot, és a Turkish Airlines ugyancsak növekvő utasforgalomról számolt be.
2019-ben az új desztinációk száma várhatóan tovább bővül. A LOT februártól naponta kétszer repül a London City repülőtérre, a Transavia nantes-i járatot nyit, a Ryanair pedig Corkba, a szardíniai Cagliariba, Bariba és Sevillába is repül 2019 nyarán, míg a China Eastern várhatóan új Sanghaj-Budapest járatot indít júniustól. A nem-schengeni forgalom részaránya 2018-ban 35%-ról 37%-ra nőtt Budapesten, így a nem-schengeni járatokat kiszolgáló B utasmóló megnyitása kifejezetten időszerű volt.
„Infrastrukturális beruházásaink az utas- és légiáru-forgalom növekedéséhez igazodnak. A tavaly átadott új, 10 000 négyzetméteres B-oldali móló jelentősen növelte nem-schengeni utasaink kényelmét,” mondta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója.
Hozzátette, „Új beruházások egész sorát tervezzük a repülőtéri infrastruktúra további fejlesztésére. Nem kevesebb, mint 225 milliárd forintos (700 millió eurós) beruházást tervezünk 2024-ig, aminek legfontosabb eleme egy teljesen új terminálépület megtervezése és megvalósítása lesz a jelenlegi 2. Terminál tőszomszédságában. Idén átadjuk az új, összesen 20 000 négyzetméteres Cargo City logisztikai központot, amely az eddiginél jobban szolgálja majd az exportorientált magyar gazdasági szereplők és a velük együttműködő logisztikai vállalatok igényeit.”
A Budapest Airport az elmúlt két évben jelentős belső felújításokat hajtott végre a 2A és a 2B terminál utasforgalmi és kereskedelmi területein. Az idei év első felében két újabb, világszínvonalú utasbiztonsági folyosót állítanak üzembe, lényegesen kibővülnek és korszerűsödnek az olyan utasforgalmi területek, mint amilyenek a várók, a vizesblokkok vagy a beszállókapuk környékén lévő várakozó területek.
A Budapest Airport az elmúlt 12 év során több mint 145 milliárd forintot (450 millió eurót) fordított a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér infrastruktúrájának fejlesztésére és korszerűsítésére. A legfontosabb projekt a SkyCourt, a 2A és 2B terminált összekapcsoló központi terminálépület, a hozzá tartozó korszerű utasbiztonsági ellenőrzési és poggyászkezelő rendszerek megvalósítása volt – írta lapunkhoz eljuttatott közleményében a Budapest Airport.
Szépen növekedett a cargo-forgalom, valamint a le- és felszállások száma is
A szállított áru mennyisége 4,5 százalékkal nőtt decemberben, 11 775 tonna volt. A közölt értékekbe a repülőtéren áthaladó, közúti fuvarozással szállított áru mennyiségét is beleszámolja az üzemeltető.
A légijármű mozgások – azaz le- és felszállások – száma 8 911 volt 2018 utolsó hónapjában, ez tíz százalékos növekedést jelent tavaly decemberhez képest.
A 2018-as éves adatokat tekintve a repülőtéren kezelt áru mennyisége 146 113 tonna volt, amely 14,9 %-os növekedést jelent 2017-hez képest.
A le- és felszállások száma tavaly 115 028-volt, ez 12%-os növekedésnek felel meg az előző évhez képest.
A cikk elkészítéséhez a nemzetközi légiközlekedési információk elemzésével foglalkozó cégek adatbázisait használtuk – a szerk.