Sikeresen teljesítette első tesztrepülését a Boeing autonóm repülésre tervezett légi taxija, amellyel a városi közlekedést szeretné forradalmasítani az amerikai gyártó.
A cég innovatív repülőeszközöket fejlesztő NeXt programjában kifejlesztett, teljes egészében elektromos meghajtású, autonóm utasszállító légijármű (angol rövidítéssel PAV) prototípusa először a Virginia állambeli Manassasban emelkedett a levegőbe.
A prototípust – amely jelenlegi formájában még csak egy technológiademonstrátornak tekinthető – a Boeing tulajdonában álló, a különleges repülőeszközök fejlesztésére specializálódott Aurora Flight Sciences tervezte és teszteli.
A gép az első repülése során autonóm módon, azaz pilóta nélkül végrehajtott egy felszállást, függeszkedést, majd leszállást.
A elkövetkező tesztidőszak célja a függőleges, függeszkedő és vízszintes repülési módok közötti váltás zökkenőmentessé tétele, ugyanis ez a fázis jelenti a kritikus pontot a hasonló, függőlegesen fel- és leszálló (úgynevezett VTOL – vertical take-off and landing) járművek repülésbiztonságában.
A Boeing elképzelése szerint a légi taxi, miután a függőleges helyzetű négy légcsavar felemelte, a hátul elhelyezett tolólégcsavar segítségével repülőgépekhez hasonlóan folytathatja útját.
A gép a vízszintes repülés támogatásához kapott két merev szárnyat, amelyek felhajtóereje révén útközben mérsékelni lehet a négy emelőmotor teljesítményét, ami pedig az áramfogyasztás csökkenése révén a hatótávolság növekedését eredményezi.
Leszállás előtt a folyamat fordítva játszódik le, a négy emelőmotor magasabb teljesítményre kapcsol, a gép lelassít, majd helikopterekhez hasonlóan függőlegesen száll le.
Greg Hyslop, a Boeing műszaki igazgatója kiemelte, egy év alatt jutottak el a koncepcionális tervektől a repülőképes prototípusig, ami hatalmas eredmény.
John Langford, az Aurora Flight Sciences vezérigazgatója hozzátette, a jármű az autonóm repülésre való képessége miatt forradalmasíthatja a városi közlekedést.
Az elektromos meghajtási rendszerrel, a fedélzeti akkumulátorok teljes feltöltésével a gép a számítások szerint már most akár ötven mérföldre (80 kilométer) repülhet leszállás nélkül, ami városi közlekedési használat esetén a legtöbb esetben elegendő.
A Boeing NeXt részlege a PAV-val párhuzamosan fejleszti az önálló elektromos légijármű teherszállításra specializált verzióját, a CAV-ot, amely fedett hangárban tavaly végezte el első repülését, az idén pedig már a szabadtéri tesztek kezdődnek meg.
A fejlesztések során a Boeing szorosan együttműködik más cégek mellett a hatóságokkal is, hogy sikerüljön meggyőzni őket a technológia biztonságosságáról. Hiszen a cél az, hogy a jövőben az ember vezette és a pilóta nélküli eszközök együttesen tudják használni a légteret.
Jelentős a konkurencia
Az amerikai repülőgépgyártó mellett több más vállalat, köztük startup cégek is foglalkoznak nagyvárosokba szánt autonóm légi taxik, vagy ezek irányába mutató gépek fejlesztésével.
A nagyvállalatok sorában az európai Airbus lépett előre nemrég egy hatalmasat e téren, a gyár önvezető, VSR700 nevű demonstrátora nemrég teljesítette az első olyan repülését, amelynek során nem tartózkodott a fedélzetén pilóta.
Az Airbus helikopteren alapuló gépe 2017 májusa óta ugyan folyamatos tesztelés alatt van, de a múltkori autonóm repüléséig minden alkalommal biztonsági pilóta foglalt helyet a kabinban.
Ez után azonban az Airbus szerint biztosított, hogy a sorozatgyártásra szánt változat proto-példánya még ebben az évben, az előzetes ütemtervnek megfelelően megépülhet.
A modell alapját az Airbus által korábban felvásárolt Eurocopter Cabri G2 könnyű helikoptere adja.
Az Airbus emellett dolgozik többmotoros, autonóm járművek koncepcióján is, amelyekkel a következő évtizedekben forradalmasítani lehet majd a városi közlekedést is.
Ezzel egy időben, a Boeinghez hasonló fejlesztési irányon dolgozik a szintén amerikai Bell helikoptergyártó is, amely Nexus néven a CES 2019 innovációs kiállításon mutatta be hat billenőmotorral felszerelt légi taxijának statikus, repülni mgé nem képes modelljét.
A megoldás különlegessége, hogy a hibrid, azaz elektromos és gázturbinás meghajtást együtt használó gép hat motorja a függőleges felemelkedés után teljesen vízszintbe áll majd, így gyorsítva akár 240 kilométeres sebességre a gépet.
A többihez képest hátránya azonban, hogy a koncepció egyelőre nem képes autonóm repülésre, a négy utas szállítására alkalmas Nexust két fős személyzetnek kell vezetnie.
A gépek iránt már szolgáltatócégek, potenciálisan leendő üzemeltetők is elkezdtek érdeklődni, a fuvarmegosztással foglalkozó Uber például 2023-tól már élesben tesztelné Los Angelesben.