Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) adatai szerint tavaly harmadával nőtt a balhés utasok miatt incidensek száma Európában, ezért kampányt indítanak a tendencia megfordítása érdekében.
Az ügynökség felmérései szerint minden harmadik órában, vagy évente ezer járaton egy viselkedni nem képes utas veszélyezteti a többiek biztonságát, ezen esetek legalább 70 százaléka már valamilyen formájú agresszióig fajul, ezen belül 72 százalék a fizikai agresszió aránya, és átlagosan havonta egyszer a járatnak meg kell szakítania az útját egy-egy incidens miatt.
Ezek az adatok az EASA szerint 34 százalékkal meghaladják a 2018-as szintet, ezért az ügynökség kampányba kezd #notonmyflight névvel. Felhívták a figyelmet arra, hogy ezek az esetek nem csak az utasok, de a hajózó személyzet biztonságát is veszélyeztetik függetlenül attól, hogy alkoholos befolyásoltság, agresszió, vagy más ok miatt alakul ki. Mindez szükségtelen rizikófaktort jelent az amúgy sem veszélytelen légiközlekedésben – emelte ki az EASA.
Egy részeg utas egy esetleges kimenekítésnél nem tudja követni az instrukciókat, az agresszív utas pedig traumát jelenthet az utasoknak és a légiutas-kísérőnek, már amennyiben megtámadják őket. Ebben az esetben csökken a személyzet reagálóképessége is egy esetleges veszélyhelyzet esetén.
Bár a rendetlen utasok száma a teljes utasforgalomhoz képest alacsony, viselkedésüknek nagy kihatása van, emelkedő számuk pedig mindenképpen cselekvésre ösztönzi a légiközlekedési cégeket. Az EASA mögé a kampányban felsorakozott több ország légügyi hatósága, nagyobb repülőterek, illetve a légitársaságok közül a Ryanair, amely – mint az ismert – az átlagosnál nagyobb mértékben érintett a problémában.