Különleges Il-96-os változat készülhet néhány éven belül első sorban az Orosz Szövetségi Űrügynökség (Roszkoszmosz) és a légierő számára. Az átalakított gépekkel az Angara rakéták és más űreszközök nagyméretű alkatrészei mellett az orosz-kínai CR929-es utasszállító elemeit is szállíthatják majd, valamint szó van a típus kereskedelmi alkalmazásáról is.
Az állami szervezet az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorciumot (UAC) bízta meg azzal, hogy a kitűzött határidőre hozza létre a különleges kialakítású, Iljusin Il-96-500T típust.
A speciális típusváltozattal a Roszkoszmosz a vosztocsniji, valamint a bajkonuri űrközpontokba szállítaná a rakéták nagyméretű részegységeit és más űreszközöket.
A TASzSz hírügynökség birtokába jutott prezentáció szerint a gép látványterve már elkészült, ezen egyértelműen látszik a megnövelt raktér kialakítása, amelybe a várakozások szerint akár az Angara hordozórakéta fokozatai is beférnek majd.
A nyilvánosságra került látványtervek alapján az elképzelés leginkább az Airbus A300-600-ason alapuló Beluga ST és nemrég elkészült, az A330-asból kialakított Beluga XL teherszállítóihoz hasonlít, tehát az alapul szolgáló gép padlószintje fölé kerülhet a kupola szerű, megnövelt kapacitású raktér.
Szintén hasonlóság az európai gyártó gépeihez, hogy a különleges szállítót kétoldalt kiegészítő függőleges vezérsíkokkal látják majd el a manőverezhetőség megtartása érdekében. Az Airbus megoldásával ellentétben viszont a gép orr-része nem felfelé, hanem oldalra nyílna és a pilótafülke nem kerülne lejjebb a padlószint alá, hanem az is kinyílna az orr résszel együtt, mint az ős Super Guppy típuson.
Az orosz tervezőiroda emellett a szovjet érában született nagy kapacitású Antonov (Ruslan és Mrija) teherszállítókból is átvett egy nem mindennapi megoldást, amivel a hatalmas szállítmányok ki- és berakodása egyszerűsíthető. Ennek lényege, hogy a tehertérajtó kinyitása után a repülőgép letérdel és a szállítmányt egy kinyitható rámpán keresztül, akár kerekeken gördítve lehet berakodni.
A módszer előnye, hogy a rakodás nem igényel speciális eszközöket, így a típus alkalmazása széleskörűbb lehet.
A tervek szerint összesen 16 darab Il-96-500T-nek kellene épülnie 2026 és 2034 között, amelyek közül négyet kapna meg a Roszkoszmosz.
A gépeket az űripari felhasználás mellett a még szintén csak papíron és makettek szintjén létező orosz-kínai CRAIC C929 szélestörzsű utasszállító programjában is használnák.
A maradék tizenkét gép közül hat az orosz védelmi minisztérium, és ezen keresztül nagy eséllyel a légierő kötelékébe kerülne katonai alkalmazásra, a fennmaradó példányokat pedig az UAC egyik lízingcégén keresztül kereskedelmi forgalomba állítanák.
A program költsége – kutatás-fejlesztési és egyéb előkészítő munkákkal együtt – az első prototípus elkészüléséig várhatóan harminc milliárd rubel (475 millió dollár) körül lesz. Iparági szakértők szerint a megvalósítás 5-7 évet vehet igénybe, így reális a sorozatgyártás megkezdésére vonatkozó 2026-os céldátum.
Az egyelőre nem tiszta, hogy ennek a típusnak van-e létjogosultsága az An-124-esek váltótípusának szánt és jelenleg fejlesztett Slon kódnevű típus, valamint a PAK-VTA projekt mellett.