Ebben a hónapban összesen 300 darab MSz-21-est, SSJ 100-ast és Tu-214-est rendelhet az Aeroflot, amely részvénykibocsátással rendezné pénzügyeit. Eközben orosz gyártócégek Airbus és Boeing gépek pótalkatrészeinek másolásába foghatnak, két szabadidős légitársaság pedig külföldre menekülhet.

A nyugati gazdasági szankciók és az orosz légitársaságok kitiltása hatalmas nyomás alá helyezte az orosz légiközlekedést. A legnagyobb szereplő, az Aeroflot-csoport közgyűlése jóváhagyta, hogy a cég 3 milliárd USA-dollár értékű új részvény kibocsátásával rendezze tőkehelyzetét. Az állami légitársaság kibocsátott részvényeinek jelentős részét a szankciók enyhítésére létrehozott alap vásárolhatja meg.

Az Aeroflot emellett 300 darab, orosz gyártmányú repülőgépre szóló megrendelést jelent be várhatóan június közepén
– a Vedemosti orosz üzleti lap értesülése szerint.

Fotó: AIRportal.hu

A légitársaság a mintegy 200 utas szállítására képes, új generációs Irkut MSz-21 típusú keskenytörzsűeket, a belföldi és regionális útvonalakra ideális, 90-100 férőhelyes Szuhoj Superjet 100-asokat rendelhet az Egyesített Repülőgépipari Konzorciumtól (UAC).

Emellett kisebb darabszámban a szintén 200 utas szállítására alkalmas Tupoljev Tu-214-esek is érkezhetnek a flottába.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Utóbbi típus sorozatgyártásának újraindítására és nyugati rendszereik oroszra cserélésére, illetve a korábban leállított Tu-204/214, Il-96 és An-124 típusú gépek felélesztésére az UAC korábban állami támogatást is szerzett.

A gyártó a TaSzSz szerint 2025-ig több mint 110, 2030-ig több mint 500 hazai gyártású repülőgéppel látná el az ország légicégeit, bár ehhez az MSz-21 és az Superjet esetében is helyettesíteni kell a nyugati részegységeket és alapanyagokat, amely 1-2 évvel késleltetheti a sorozatgyártás elindítását.

Kannibalizáció vagy másolt alkatrészek?

A nyugati szankciók miatt fogytán vannak az országban a meglévő nyugati gyártású repülőgépekhez használt kopóalkatrészek (gumiabroncsok, fékek), valamint az olyan részegységek, amelyeket meghatározott időközönként vagy tejesített ciklusonként cserélni kell, illetve nagyjavításukat csak nyugaton tudnák elvégeztetni.

Emiatt korábban felvetődött a nyugati lízingcégek tulajdonában lévő, de az országban maradt Airbus és Boeing gépek alkatrészbányaként való használata, azaz hogy egyes leállított példányokból más gépekbe szereljék át a szükséges részegységeket.

Fotó: AIRportal.hu

A legfrissebb információk szerint az ország légügyi hatósága, a Roszaviacija öt orosz gyártócégnek adott arra engedélyt, hogy Airbus és Boeing gépekhez kezdjenek el részegységeket és pótalkatrészeket gyártani.

A lemásolt és helyben elkészített alkatrészek tanúsítását az orosz hatóság végezné.

Az ilyen pótalkatrészek beszerelése azonban jelentősen csökkentheti a repülőgépek értékét, mert ezek külföldre történő repülését más országok hatóságai aligha engedélyezik, nem beszélve a fokozott repülésbiztonsági kockázatokról.

Ezzel Oroszország ráléphet az évtizedek óta szankciókkal sújtott Irán által kitaposott útra, ahol koros nyugati gépeket esetenként kisipari módszerekkel tartanak üzemben.

Keresik a menekülőutakat

Mindeközben a Nordwind Airlines, illetve az Azur Air tulajdonosa egyaránt azt tervezi, hogy Törökországban vagy más országban alapít légitársaságokat annak érdekében, hogy mentesüljön a repülési tilalmak, valamint a gépek lízingjét és az alkatrészellátást korlátozó szankciók alól – írta a Bloomberg.

A két említett légitársaság főleg az orosz turisták szállítását végezte különböző nyaralóhelyekre, köztük Törökországba. Bár a két cég orosz bejegyzésű, a tulajdonos turisztikai vállalatok török üzletemberekhez tartoznak, így vélhetően az új légitársaságok megalapítása, vagy meglévő engedélyekkel rendelkező cégek felvásárlása nem ütközik majd szankciós akadályokba. A hírügynökség értesüléseit egyik érintett cég sem kívánta kommentálni.

Oroszország legnagyobb magánkézben lévő légitársasága, az S7 viszont felfüggesztette low-cost légitársaságának létrehozását, mert a szankciók miatt nem tudja beszerezni az ehhez szükséges gépeket.

Fotó: AIRportal.hu