Az amerikai légitársaságok heves tiltakozása és vádaskodásai ellenére folytatja tengerentúli terjeszkedését az Air Italy. A tervek szerint 2020-ra legalább további két észak-amerikai célállomással bővül az olasz cég járathálózata, további A330-asokat is bérbe vesznek, de 787-es nem érkezik a flottába.
Az olasz légicég várakozásai szerint még az idén bejelentheti a legalább két új, a 2020-as nyári menetrend kezdetével elinduló amerikai útvonalat – mondta el Rossen Dimitrov üzemeltetési igazgató a Flightglobalnak.
Ezek közül egyet várhatóan szezonális jelleggel, csak márciustól októberig szolgálnak majd ki, a másik azonban várhatóan a téli időszakban is üzemel majd, bár csökkentett járatszámmal.
A légitársaság emellett szeretné egyik nemrég elindult kaliforniai járatát – vagy a Los Angeles-it vagy a San Francisco-it – szezonálisról állandó jellegűre módosítani a 2020-as téli menetrend kezdetétől.
A gyors növekedés ellenére az idei évben a más szezonális útvonalai miatt még nem tuja ezt megtenni az Air Italy.
Ehelyett októbertől hat hónapig – a két kaliforniai és a nemrég elindult torontói járat szüneteltetése miatt felszabaduló kapacitással – a Maldív-szigetekre, Mombasába, Tenerifére és Zanzibárra szállítanak nyaralni vágyó utasokat.
Dreamlinerek helyett A330-asok
Az idei évben és jövőre jelentős kapacitásbővítést tervez a légitársaság, de a korábban tervezett Boeing 787 Dreamlinerek forgalomba állítása az átadások késése, és a vegyes flotta többletköltségei miatt egyelőre lekerült a napirendről.
Ehelyett továbbra is homogén, Airbus A330-as flottával terveznek a hosszútávú járathálózaton.
A további gépeket az eddigi példányokhoz hasonlóan szintén a résztulajdonos Qatar Airways-től (pontosabban a katari holdinghoz tartozó repülőgéplízing cégtől) fogják bérelni, ahogy a 787-esek is onnan érkeznének, vagy érkeztek volna. Ez persze kapóra jön a katari félnek is, amely a következő három évben teljesen ki akarja vonni flottájából az A330-as típust.
Az Air Italy Al Baker trójai falova – az amerikai versenytársak szerint
Az Air Italy észak-amerikai terjeszkedése miatt mindhárom nagy amerikai légitársaság – a Delta, a United és az American – tiltakozik, minden eszközzel igyekeznek azt megfúrni, mivel a dohai bázisú Qatar Airways burkolt piacszerzésének, és a nehezen tető alá hozott nemzetközi megállapodások megszegésének vélik.
A trió a hatalmas lobbierejének köszönhetően kiharcolta a kormányzati vizsgálatot, amelyet Mike Pompeo külügyminiszter a szenátusi meghallgatásán jelentett be. Az Air Italy ugyanakkor minden vádat kategorikusan visszautasít, és adatokkal igyekszik szemléltetni azok alaptalanságát.
Dimitrov ennek kapcsán hozzátette, ez nem lesz hatással a tengerentúli terjeszkedésükre, mivel teljes mértékben megfelelnek a rájuk vonatkozó Európai Uniós jogszabályoknak, és ezt az olasz hatóságok is igazolták.
Ismét kiemelte, hogy a cége még kétoldalú code share megállapodást sem kötött a részvények 49%-kát birtokló Qatar Airwaysszel, a dohai légifuvarozó csupán négy olaszországi járatán található meg az Air Italy kódja.
Az amerikai óriások furkálódása ugyanakkor megnehezíti az olasz légitársaság számára, hogy tengerentúli interline és code dhare partnert találjon.
Több légitársasággal is tárgyalnak, a New York-i járatra vonatkozóan például a fapados Jetblue-val.