A párizsi légiszalon első napján az Airbus bejelentette az A320neo-család legújabb, egyben legnagyobb hatótávolságú tagját, az A321XLR-t, amellyel a piac közepének hívott szegmensben szeretné megerősíteni pozícióját.
Az európai gyártó a piacról érkezett pozitív visszajelzések és az A321LR sikere nyomán úgy döntött, elindítja az A320-család eddigi legnagyobb hatótávolságú változata, az A321XLR (Xtra Long Range) programját.
Christian Scherer kereskedelmi igazgató a Paris Air Show első napján tartott sajtótájékoztatóján elmondta: a légitársaságok az LR piacra kerülése után annál is többet szerettek volna, így elsősorban ez, és nem az előző generációs típusok, például a Boeing 757-es leváltása ösztönözte a gyártót az XLR megalkotására. A sajtótájékoztatón emellett történelmi jelentőségűnek nevezte a programindítást.
Mint mondta, egy különleges, akár kilenc órát közbenső leszállás nélkül repülni képes változattal bővül az Airbus új generációs keskenytörzsű típuscsaládja.
Hangsúlyozta, a gép hajtóművei megegyeznek majd a sztenderd változatú A321neo-val, de a főfutóművet módosították, hogy a maximális felszállótömeget 101 tonnára emelhessék, amibe már belefér egy nagyobb kapacitású, szintén áttervezett, a törzs hátsó részében elhelyezett üzemanyagtank.
Ennek előnye, hogy kapacitása nagyobb, mint az A321LR esetében opcionálisan a raktérbe beszerelhető tartályoké, miközben jóval kisebb helyet vesz el a légitársaságok számára értékes cargo-térből.
Ezen felül kismértékben a szárnyat és a fékszárnyak kialakítását is módosítják, hogy megőrizzék a kiemelkedő felszállási teljesítményt, és ne kelljen erősebb hajtóműveket alkalmazni.
A tervek szerint 2023-tól kereskedelmi forgalomba álló A321XLR hatótávolsága az LR-énél 15%-kal több, 4.700 tengeri mérföld (8704 kilométer) lesz.
Az előzetes várakozásoknak megfelelően az egy ülésre jutó üzemanyagfogyasztás pedig 30%-kal lesz alacsonyabb, mint az előző generációs vetélytársaké, például a Boeing 757-esé.
Ennek köszönhetően a légitársaságok számára lehetővé válik, hogy eddig a kisebb piaci igény miatt kiszolgálatlan (ún. vékony) hosszútávú útvonalakat repüljenek gazdaságosan, avagy olyanokat, amelyeket jelenleg csak szélestörzsű gépekkel, és a kisebb utasszám miatt jóval kisebb profittal tudnak teljesíteni.
Steven F. Udvar-Házy az Air Lease Corporation amerikai lízingcég vezérigazgatója a program elindításával egyidejűleg bejelentette, hogy cége egy száz gépes, 50 A220-300-ast és 23 A321neo-t is tartalmazó megrendelési csomag részeként 27 darab A321XLR-re írt alá szándéknyilatkozatot, ezzel a típust elsőként forgalomba helyező vállalat lesz.
Udvarházy hangsúlyozta, cége elkötelezett az Airbus típusai iránt, amit mi sem jelképez jobban, mint hogy az A321LR-t is elsőként rendelték meg, és adták át a képességeit igénylő légitársaságoknak, amivel olyan piacok válnak gazdaságosan kiszolgálhatóvá, mint Európa és Amerika, vagy a Kína és Ausztrália közötti útvonalak.
Hasonlóan a másik két, már forgalomban lévő új generációs A321 változathoz, az XLR-eket is Airspace kabinnal kínálja majd a gyártó, amely minden osztályon a szélestörzsű típusokkal megegyező komfortot és utazási élményt kínál az utasok számára.