A Rolls-Royce megvásárolta a Qantas flottájából nemrég kivont, egyik húsz éves Boeing 747-400-ast, amelyet legújabb hajtóműveinek légi teszteléséhez használ majd.
Az eredetileg VH-OJU lajstromjelű repülőgépet nemrég szerezte meg az ausztrál légitársaságtól a brit hajtóműgyártó, és a tervek szerint az átalakítás után az Aerotec üzemelteti majd számukra. A cég közlése szerint „repülő digitális központtá” alakítják át a gépet a Rolls-Royce megbízásából.
Alkalmassá teszik majd kereskedelmi repülőgépekhez tervezett sugárhajtóművek mellett kisebb, üzleti gépekre szánt erőforrások tesztelésére is.
A fejlesztés révén a kiértékelhető adatok minősége mellett azokhoz minden eddiginél gyorsabban juthatnak hozzá a gyártó szakemberei. A tesztpad alapjául szolgáló Boeing 747-es specifikációinak köszönhetően pedig az új technológiák minden eddiginél magasabban és nagyobb sebességnél válnak tesztelhetővé házon belül.
Erre viszont még hosszabb ideig kell várni: az utasszállító teljes átalakításához az Aerotecnek két évre van szüksége.
Ez a fedélzeti rendszerek, mérőállomások és szenzorok telepítése mellett magában foglalja még a tesztelt hajtómű felfüggesztéséhez szükséges speciális pilon kialakítását – számolt be a Flightglobal.
Az átalakítás lehetővé teszi majd, hogy a bal oldali belső hajtómű helyére szereljék fel a tesztelni kívánt egységet.
Speciális kialakítása révén pedig a Boeing 747-es eredeti erőforrásaihoz képest akár nagyobb átmérőjű berendezés is felszerelhető rá, mindez a nélkül, hogy akadályozná a gépet a manőverezésben. A repülőgép púpjának egyik oldalán pedig a kisebb repülőgépek hajtóműveinek tesztelésére alkalmas tartószerkezetet is szerelnek.
A vásárlás, átalakítás, valamint az ahhoz kapcsolódó engedélyeztetés összköltsége a közlés szerint mintegy 70 millió USA-dollárba kerül.
Ezt követően az egykori ausztrál Jumbo csatlakozik a jelenleg is a Rolls-Royce tesztpadjaként szolgáló 747-200-ashoz, amelyet a kapacitások növelése miatt belátható időn belül még nem vonnak ki a forgalomból.
Várhatóan 2021-ben emelkedik először a levegőbe a Rolls-Royce következő generációs Ultrafan hajtóműve, amely a gyártó várakozásai szerint 10 százalékkal hatékonyabb lesz, mint az Airbus A350-esek szárnya alatt dolgozó Trent XWB-k.
Ebben is szerepe lehet majd az új 747-es tesztpadnak. A következő évtizedekben pedig a még csak kísérleti fázisban létező, de a légiközlekedés környezetszennyezésének csökkentésére kifejlesztendő hibrid-elektromos hajtóművek tesztelésében is elengedhetetlenek lesznek a 747-esek.
A Boeing 747-es típus tesztpadként történő használata más hajtóműgyártóknál sem szokatlan. A General Electric 2017-ig használta a világ akkori legöregebb, még repülőképes példányát, az N747GE lajstromjelű 747-100-ast, amit aztán szintén egy -400-assal váltott fel a vállalat. Utóbbival tesztelték a 777X gigantikus GE9X hajtóművét is.