Hivatalos tárgyalásokat folytat az Air Serbia és a Szuhoj orosz repülőgépgyártó polgári divíziója Superjet 100-asokról, valamint egy belgrádi karbantartóbázis létrehozásáról. 

Szergej Prihodko, az orosz kormányzati hivatal első vezetőhelyettese a tárgyalások tényéről a TASSz hírügynökségnek adott interjújában beszélt Dmitrij Medvegyev miniszterelnök szerbiai hivatalos látogatásának alkalmából.

A nyilatkozat szerint a tárgyalások még nem jutottak a konkrétumok fázisába, de a felek dolgoznak a mindenki számára ideális megoldás kidolgozásán.

Ezen felül az SSJ-100-as szerbiai, és ezen keresztül kelet- és közép-európai jelenlétén is lendítene a gyártó Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) Belgrádban, ahol karbantartó bázist létesítenének a típus számára. Ám több európai üzemeltető hiányában ennek rentabilitása kérdéses lehet. Az oroszok hasonló koncepcióval próbálkoztak korábban az azóta csődbe ment szlovén Adria Airways együttműködésében is.

Az orosz illetékes ezzel kapcsolatban kiemelte, a szerb fél júniusban teljesítette a típus technikai kiszolgálásához szükséges, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) követelményrendszere szerint meghatározott tanúsítási procedúrát. Így papíron nem lenne akadálya egy ilyen központ felépítésének.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Illusztráció, a Szuhoj gyár egyik saját SSJ-100-asa (Fotó: AIRportal.hu)

A jövőben pedig még szorosabbra fűződhetnek a két ország közötti légiipari kapcsolatok, az Air Serbia akár a még csak tesztelés alatt álló Irkut MSz-21-300-as közepes méretű utasszállító megvásárlására is nyitott lehet a cikk szerint.

A légitársaság flottájában most ATR 42-esek és 72-esek, Airbus A320-as típuscsaládba tartozó gépek, egy darab A330-as, és a kivonás előtt lévő Boeing 737-300-asok teljesítenek szolgálatot.

Az SCAC és anyavállalata, az orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) általában nehezen tudja megcélozni a Superjettel a nyugati légitársaságokat, inkább nehezebb anyagi helyzetben lévőknek kínálgatják a típust, kedvező feltételekkel.

A nehézségek oka, hogy a nehézkes alkatrészellátás és karbantartási támogatás miatt Oroszországon kívül gyakorlatilag piacképtelen az SSJ-100-as, a korábbi üzemeltetők is sorra visszaadják gépeiket. A helyzet annyira rossz, hogy az egyetlen megmaradt külföldi, egyben tengerentúli üzemeltetőt, a mexikói Interjetet politikai egyezséggel kellett rávenni az üzemeltetés folytatására.

Az Adria Airways kútba esett lízingmegállapodása után egy új európai megrendelés sokat javíthatna a Szuhoj és regionális típusának nyugati jelenlétén.