Az Emirates vezérigazgatója szerint az Airbus meg fogja bánni, hogy beszüntette az A380-as típusának programját. Tim Clark úgy véli: abban hibázott a többi üzemeltető, hogy nem kezelték külön termékként a gépet és a lehetséges szolgáltatási színvonalat.

Az Airline Ratingsnek adott interjújában a világ legnagyobb nemzetközi légitársaságának vezetője azt mondta, a gazdaság záros határidőn belül újra fellendül a világban, ez pedig ismét az utasszám növekedéséhez vezet.

A problémák viszont ugyanazok lesznek, mint most: a repülőterek kapacitása nem nő megfelelő mértékben, és 250-300 székes gépekkel akarnak utasokat szállítani, miközben évente 160 millióval nő az utasforgalom. Így az A380-asok iránt újra nagy lehet a kereslet, ellenkező esetben a szűk kapacitások miatt jelentősen meg fog ugrani a jegyár – magyarázta.

Tim Clark, az Emirates vezérigazgatója az IATA sydney-i közgyűlésének panelbeszélgetésén. Fotó: IATA

Tim Clark szerint a légitársaságok hatalmas hibát követtek el akkor, amikor az új A380-asokat nem külön termékként kezelték, és ugyanolyan kabinberendezést kértek bele, mint az összes többi, kisebb típusba. Ehhez képest az Emirates újragondolta a szolgáltatást, és bárokat, zuhanyzókat szereltetett a Superjumbóba, ezzel jelentősen növelni tudta az igényt a gép iránt.

Hozzátette ugyanakkor, hogy az Emirates könnyebb helyzetben van, mert száz gép egységnyi üzemeltetési költsége nem olyan magas, mint ha tízegynéhány géppel repülnének csak, ahogyan azt például az Air France és a Lufthansa is teszi.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Szerinte egy nagyjából tíz gépes A380 flotta egyenlő a rémálommal, ezzel szembesült az Emirates is, ezért rendelt sokkal többet.

Fotó: AIRportal.hu

Az Air France-t, a Lufthansát és a British Airwayst Tim Clark azért is ekézte, mert nem mertek többet rendelni az A380-asból.

A Britishről azt mondta, annyi A380-asuk lehetne, mint most az Emirates-nek, és akkor nem lennének gondjaik abból, hogy 62 milliós belföldi piacuk van, és egy rendkívül túlzsúfolt, slothiányos heathrow-i repülőtér a fő bázisuk.

A vezérigazgató arról is beszélt, hogy az A380-asok nélkül az Emirates ma több millió áru- és székkilométerrel kisebb kapacitással működne, nem lenne a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága.

Tim Clark megvédte az Airbust az A380-as fejlesztésével kapcsolatban: szavai szerint nem volt más választása a gyártónak, mint nagy gépet csinálni, mert látták, hogy a repülőterek nem fognak fejlődni, az utasforgalom viszont igen.

A típus szerinte azért nem lett sikeres, mert elhúzódott a tervezés, a típust végül a gazdasági válság idején állt forgalomba, de a legnagyobb légitársaságok vezetői ebben a környezetben mindenfajta rizikót kerültek.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

Ma viszont utas oldalról újra jelentős a kereslet, elmondása szerint naponta hat A380-asuk közlekedik Dubaj és London között, és mindegyik tele van.

Ha az Airbus megcsinálta volna a nagyobb, 900-as verziót, az is tele lenne ezen a járaton – fogalmazott.

Beszélt arról is, hogy a mostani légitársasági vezérigazgatók szintén kerülik a típust, mert nem akarnak több száz millió USA-dollárba kerülő gépeket beszerezni, főleg nem akkor, amikor számos légitársaság megy csődbe. Úgy gondolta, emiatt érthető, hogy a programot végül is lezárta az Airbus.

Az A380-as üzemeltetésével kapcsolatban azt mondta, ha Dubajból Los Angelesbe repülnek 515 utassal a fedélzeten, akkor 13 tonna kerozint használnak fel egy óra alatt, 200 tonnát a teljes úton. A Boeing 787-9 az Emirates konfigurációjában 230-240 utast tudna vinni, és bár jóval kedvezőbb a fogyasztása, az egy utasra vetített kerozinköltsége magasabb, mint az A380-asnak – magyarázta Tim Clark.