Távolságtól és kényelmi osztálytól függően kétezer és húszezer forint közötti adó terhelné a Magyarországról induló utasok repülőjegyeit egy LMP-s képviselő által benyújtott törvényjavaslat szerint 2020 júliustól, több EU országban alkalmazott gyakorlathoz hasonlóan. Az adót a légiközlekedés környezetszennyező hatásaival indokolja a törvényjavaslat benyújtója, az intézkedés 10 milliárd forintot bőven meghaladó éves bevételt hozhat évente a költségvetésnek.

Repülőjegyadó bevezetését javasolja Magyarországon egy LMP-s országgyűlési képviselő, az EU több országának gyakorlatához hasonlóan.

Az LMP társelnöke által benyújtott törvényjavaslat különadó kivetését javasolja a Magyarországon felszálló légiutasok repülőjegyére, amelynek mértéke az utazás hosszától és – a brit air passenger duty mintájára – az igénybe vett kényelmi szolgáltatások szintjétől függ – olvasható a javaslatban – szúrta ki a napi.hu.

Az adót a légifuvarozók fizetnék, „a 2000 kilogrammot meghaladó legnagyobb felszállási súlyú légijárművel belföldi repülőtérről mint kiinduló állomásról végzett személyszállítási szolgáltatás nyújtása után”.

Az adó mértéke a legfeljebb háromezer kilométerre lévő célállomásra utazók jegye után a legalacsonyabb kényelmi osztályon 2000 forint, míg a magasabb osztályon utazóknál 4000 forint lenne a javaslat szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A három- és hatezer kilométer közötti távolságra utazók jegye után 5000, illetve 10 ezer, míg a több mint hatezer kilométerre utazóknál 10 és 20 ezer forint lenne a jegy utáni adó.

Schmuck Erzsébet szerint ezen – alap – adószint is 10 milliárd forintot bőven meghaladó éves bevételt hozhat a jelenlegi utasforgalmi adatok alapján, és ennek döntő többségét nem magyar állampolgárok, hanem a hazai repülőterekről induló járatokat igénybe vevő külföldiek után kellene megfizetnie a légitársaságoknak.

Fotó: AIRportal.hu

„A légi közlekedés az egyik legsúlyosabban környezetszennyező közlekedési mód, ugyanakkor óriási rejtett és nyílt támogatásban részesül. Emellett a légi közlekedést a jellemzően még ma, a diszkont légitársaságok terjedésével is a tehetősebb rétegek veszik igénybe, tehát a szociális indokok is az iparág támogatásának legalább részleges kompenzálását támasztják alá. Ennek a javaslat szerinti módja egy tételes, az egyes utazások után fizetendő különadó kivetése a légifuvarozók által nyújtott személyszállítási szolgáltatásra, azaz lényegében az értékesített repülőjegyekre” – írta a törvényjavaslat indoklásában az ellenzéki képviselő.

Hasonló adót az Európai Unió számos tagországában is alkalmaznak a politikus szerint, Nagy-Britannia mellett Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában, Svédországban és Németországban is. Ez a törvényjavaslat elsősorban az Ausztriában 2011 óta megfizetendő repülési járulék (Flugabgabe) szabályozásából merít. Az adó alanya az adót önadózással állapítaná meg – idézi a javaslatot a napi.hu.

A törvény 2020. július 1-jén lépne hatályba, ha elfogadná az Országgyűlés.