A modern repülés történetében nem példátlan az Ukraine International Airlines 752-es, Teheránnál lelőtt járatának esete, a nyolcvanas évek eleje óta több mint húsz esetben tüzeltek már katonai alakulatok, vagy terroristák polgári repülőgépekre.

Illusztráció, a Malév egykori első Tu-154-ese (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Az utasszállítókat eltalált lövések oka szinte minden esetben különböző: a háttérben meghúzódhat téves azonosítás is, mint – a jelenlegi ismeretek szerint – a január 8-án, Teherán mellett lelőtt ukrán Boeing 737-800-as esetében.

Minden bizonnyal a Malév 240-es, Budapestről Bejrútba tartó járatát teljesítő Tu-154-es is rakétatalálat áldozata lett 1975 őszén. A gépen tartózkodó, utaslista szerint ötven utas és tíz fős személyzet életét vesztette a balesetben.

A katasztrófáért máig senki nem vállalta a felelősséget, hivatalosan a pontos okokat sem tudni.

A roncsokat és vele együtt a fedélzeti adat- és hangrögzítőket, illetve a holttestek egy részét mai napig sem emelték ki a Földközi-tengerből.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Hírszerző repülőgéppel tévesztették össze a Korean Air Boeing 747-esét

Az egyik leghíresebb eset 1983-ban történt: a Szovjet Honi Légvédelem (PVO) egyik gépe lelőtte a Korean Air 007-es számú járatát teljesítő Boeing 747-est, fedélzetén 269 emberrel. A Jumbo épp az alaszkai Anchorage-ből tartott Szöulba, amikor a jelentésben megjelölt navigációs hiba miatt szovjet légtérbe tévedt.

A gép lelövése után a Szovjetunió konzekvensen kitartott azon állítása mellett, hogy az utasszállítót a térségben korábban felbukkant, az amerikai hadsereg kötelékébe tartozó Boeing RC-135-ös rádióelektronikai hírszerző repülőgéppel tévesztették össze, és a végzetes lövedéket indító vadászgép pilótája nem azonosította egyértelműen a célpontot. A katasztrófát egyetlen gépen tartózkodó sem élte túl.

Nem ez volt az első eset, hogy a légitársaság gépére rálőtt a szovjet légvédelem: alig öt évvel korábban a Korean Air Boeing 707-esére nyitottak tüzet az ország vadászgépei. A gép végül sikeres kényszerleszállást hajtott végre a befagyott Korpijarvi-tavon, 111 emberből 109-en túlélték az incidenst.

Amerikai haditengerészet az Iran Air ellen

1988-ban az Iran Air 655-ös, Teheránból Bandar-Abbászon át Dubajba tartó járatát lőtte le egy amerikai cirkáló, ugyancsak tévedésből.

A USS Vincennes hajó személyzete kalózokat üldözve ért iráni vizekre, és az ekkor már nyolc éve tartó iraki–iráni háborúban tévesen egy támadó Grumann F-14 Tomcatként azonosította az amúgy megszokott útvonalon repülő iráni Airbus A300-ast az amerikai cirkáló, így rakétával le is lőtték. A fedélzeten tartózkodó 290 emberből senki nem élte túl a szerencsétlenséget.

A CIA sem tévedhetetlen

A hasonló esetek, bár ritkán végződnek ilyen sok áldozattal járó szerencsétlenségként, a 21. században sem tűntek el teljesen. Peruban 2001-ben javában zajlott az amerikai Központi Hírszerző Ügynökség (CIA) drogellenes programja, ami kifejezetten az illegális szerek légi szállításának visszaszorítását célozta.

Az ügynökség egyik megfigyelő repülője azonban tévesen drogszállítónak vélt egy Cessna A185E típusú hidroplánt, riasztották a perui légierőt, amelynek Cessna A-37B Dragonfly harci gépe le is lőtte. A négy utasból ketten életüket vesztették.

Félresikerült nemzetközi hadgyakorlat

Illusztráció, a Siberia Airlines egyik Tu-154-ese (Forrás: Wikimedia Commons)

Alig három héttel a 2001. szeptember 11-i New York-i terrortámadások után a Fekete-tengerbe zuhant a Siberia Airlines 1812-es járatát teljesítő Tupoljev Tu-154-es, fedélzetén 88 emberrel.

A katasztrófát senki nem élte túl, a gép lezuhanásáért orosz tisztviselők terrorszervezeteket tettek felelőssé, de aztán később kiderült, hogy az utasszállítót egy S-200-as típusú légvédelmi komplexum rakétája találta el, amely célt téveszthetett.

A baleset időpontjában a Krím-félszigeten éppen orosz-ukrán közös hadgyakorlatot tartottak, a rakétát innen lőtte ki egy ukrán egység. Az állami tisztviselők végül elismerték a hadsereg felelősségét, és 200 000 dollárnak megfelelő kártérítést fizettek minden egyes utas családjának.

Teherszállító gép tűz alatt

Bagdadban, 2003. november 22-én, a DHL cég OO-DLL lajstromjelű Airbus A300 típusú teherszállítóját kísérelte meg lelőni közvetlen felszállás után a térség egyik terrorista csoportja egy vállról indítható, SA-14 Gremlin típusú rakétával.

A személyzeten kívül más nem volt a fedélzeten a támadáskor, csak teheráru, köztük az országban szolgáló külföldi katonák hazaküldött levelei.

Amikor a lövedék eltalálta a bal szárny szélét, a repülőgép hidraulikus rendszereiből elszivárgott az olaj, ennek következtében használhatatlanná váltak a kormányszervek, és a futóművet is csak vésznyitási mechanizmussal lehetett kiengedni.

Hála a pilóták lélekjelenlétének és felkészültségének, pusztán a hajtóművek kezelésével képesek voltak a gép irányítására: a tolóerő szabályzásával függőlegesen, aszimmetrikus változtatásokkal pedig oldalirányú manővereket tudtak végrehajtani.

Csodával határos módon az A300-as végül egyben ért földet a bagdadi reptéren, és a személyzet mindhárom tagja túlélte a kalandot.

Rakéta az Antonovra

A baladi légibázis megközelítése közben, harmincöt emberrel a fedélzetén lezuhant a Aerian Tur-M tulajdonában álló, a Kulak török építőipari cég által bérelt Antonov An-26-os szállítórepülőgép 2007-ben. Az első hivatalos közlések a rossz időjárási körülményeket okolták a szerencsétlenségért, de a szemtanúk kitartottak amellett, hogy a gépet lelőtték.

Nem sokkal később az iraki iszlám hadsereg nevű fegyveres szervezet vállalta a felelősséget az esetért, és beismerte, hogy rakétával lőtték le az Adanából érkező gépet, de azt máig nem tudni, pontosan mi volt erre az indíték. Harmincnégy ember vesztette éltét, és az egyetlen túlélő is súlyosan megsérült.

Békefenntartók halála Szomáliában

Mogadisuba, a szomáliai fővárosba tartó belarusz Il-76-ost rakétatámadás érte 2007-ben, egy iszlamista milícia vállalta ezért a felelősséget. Közlésük szerint a gépen utazó, Afrikai Uniónak dolgozó békefenntartók voltak a célpontjaik.

Bár a gépen humanitárius segélycsomag is volt a helyiek számára, a fedélzeten utazó tizenegy emberrel és a repülőgéppel együtt minden megsemmisült a balesetben.

Szomáliába a mai napig nem biztonságos berepülni, nincs olyan kormány, ami az egész országra kiterjesztett hatalmat tudna fenntartani, több terület státusza tisztázatlan.

A lelőtt maláj 777-es

Alig egy négy hónappal a Malaysia Airlines MH 370-es járatának eltűnése után, 2014 júliusában a légitársaság másik gépe lezuhant: Kelet-Ukrajna felett lelőtték az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó, MH 17-es járatot teljesítő Boeing 777-200ER-t.

A nemzetközi vizsgálóbizottság a moszkvai politikai vezetők konzekvens tagadása ellenére egyértelműen megállapította, hogy az utasszállítót oroszbarát, Oroszország támogatását is élvező kelet-ukrajnai szeparatisták lőtték le egy Buk típusú föld-levegő rakétával.

A fedélzeten tartózkodó 298 ember életét vesztette. Részben az eset következményeként néhány légitársaság a mai napig elkerüli a kelet-ukrajnai légteret.

Ezeken az eseteken kívül a polgári repülés történetében még számos alkalommal lőttek polgári repülőgépekre a repülés történetében, a teljes lista itt érhető el.

Illusztráció, a Malaysia Airlines egyik Boeing 777-ese (Fotó: Kovács Gábor – AIRportal.hu)