A párizsi Charles de Gaulle két éven belül átveheti a legnagyobb európai légikikötő és átszállóközpont szerepét, a francia hub előnye tartóssá válhat, ha nem épülhet meg a harmadik futópálya a Heathrow-reptéren, erre figyelmeztet a brit üzemeltető. Boris Johnson brit miniszterelnök továbbra is ellenzi az építkezést.

Forrás: Heathrow Airport

Az üzemeltető a januári forgalmi adatokról kiadott közleményében aggodalmát fejezte ki, hogy Heathrow nem tudja megőrizni Európán belüli vezető szerepét.

A párizsi Charles de Gaulle forgalma minden évben kétszer akkora mértékben növekszik, mint a londoni központi repülőtéré. A jelenlegi trendek mellett Heathrow két éven belül elveszítheti vezető szerepét, és a francia óriáshub kezelheti a legtöbb utast az öreg kontinensen belül.

John Holland-Kaye vezérigazgató szerint gazdasági katasztrófa lenne az egész Egyesült Királyság számára, ha az Európai Unióból való teljes kilépéssel együtt a légiközlekedésben betöltött szerepük is másodlagossá válna.

A cégvezető szerint minden britnek be kell látnia: a globalizált világban a szigetországnak elemi érdeke, hogy európai vetélytársainál jobb gazdasági kapcsolatokkal rendelkezzen, ezáltal jobban vonzza a befektetéseket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A körülmények viszont korántsem kedveznek a Heathrow-nak: a futópályák már így is maximális kihasználtsággal üzemelnek, a harmadik pálya pedig jó esetben 2028-29-re készülhet el.

Már ha sikerül politikailag és gazdaságilag elfogadtatni és megvalósítani a terveket. Ez a további tartós forgalom növekedés előfeltétele. A 2019-es 80,9 milliós forgalmat már nehéz növelni a meglévő keretek között, bár a januári adatok alapján ez sem lehetetlen vállalkozás.

Idén januárban a forgalom a tavalyi év azonos időszakához képest 2,9 százalékkal, 6,1 millió utasra növekedett. Ezen túl 115 000 tonnányi teherárut is kezelt a Heathrow.

Forrás: Heathrow Airport

A Bloomberg hírügynökség írása szerint, ha Boris Johnson brit miniszterelnökön múlik, egyhamar nem lesznek kedvezőbbek a körülmények: a kormányfő kijelentette, kicsi az esélye annak, hogy a közeljövőben megépüljön – a brexithez hasonlóan – végeláthatatlan viták tárgyává vált harmadik futópálya.

A Nagy-Britanniát az Európai Unióból kiléptető miniszterelnök már London polgármestereként is azt hangsúlyozta: ha kell, a buldózerek elé fekszik, és így akadályozza meg a főváros repterének további terjeszkedését. A miniszterelnök elhatározása további több éves csúszást, rosszabb esetben a projekt teljes leállítását eredményezheti.

Mint azt korábban megírtuk, a csillagászati építési költségek mellett a beruházás során jelentős összeg megy majd el a lakosság kompenzálására: a földterületek felvásárlásán és a háztulajdonosok kártalanításán túl a zajvédelemre is költeni kell, összességében több milliárd fontot.