Csődvédelembe vonult az ír Cityjet regionális légitársaság, egyben az európai wet-lease piac egyik jelentős szereplője. A cégnek félmilliárd eurós adóssága van két veszteséges év után, ám döntő tényező lehet a talpon maradásához az Air Nostrummal való összeolvadás.
Az ír törvények szerinti, az amerikai Chapter 11-hez hasonló csődvédelem alatt működik tovább a Cityjet, hogy így nyerjen időt megegyezésre a hitelezőivel. A jelentős wet-lease szereplőként (gépek bérbeadása személyzettel együtt) ugyancsak ismert légitársaság felügyeletére a dublini legfelsőbb bíróság a KPMG tanácsadócég felszámolásban és cégek átstrukturálásban jártas munkatársát, Kieran Wallace-t rendelte ki.
A CH Aviation az alkalmazottaknak küldött belső levélre hivatkozva azt írja, a Cityjet vezetésében Patrick Byme igazgató szerint nem lesznek változások, a jelenlegi menedzsment megpróbál javítani a helyzeten, tárgyalni a részvényesekkel, ahogy azt a védelmi eljárás kérvényezésekor is jelezte. Nyereséget utoljára 2017-ben termelt az ír vállalat, az elmúlt két pénzügyi év viszont rosszul alakult. Hiába volt egyre több az utas és a megrendelés, mostanra már ötszáz millió eurós adósságot görget maga előtt.
Ennek összeszedésében nem kis szerepe volt a Superjetekkel kapcsolatos problémáknak (jelenleg már csak Bombardier CRJ 900-asok és Avro RJ85-ösök repülnek a cég flottájában), és a 75 százalékban tulajdonolt Air Antwerpbe is tőkét kellett pumpálni az indulásakor.
A tervek szerint most átvizsgálják a cég működését, majd a szabályok szerint tájékoztatják az illetékes bíróságot a légitársaság esélyeiről. Ha a testület a hitelezőkkel kötött megállapodásra is rábólint 100 napon belül, a kidolgozott stratégia szerint indulhat meg az átszervezés.
A legfelsőbb bíróság szerint a Cityjetnek reális esélye van a hosszútávú túlélésre, ha a hitelezőkkel sikerül megállapodnia.
Erről az igazgató is biztosította az alkalmazottakat a kiszivárgott levelében, megvilágítva, hogy a koronavírus-járvány utáni újrainduláskor a cég még erősebb lehet, mint előtte. Most időt nyertek levezényelni az átszervezést és a költségcsökkentést, amíg szünetel a forgalom.
Ezalatt elvileg már létrejön az Európai Bizottság által már jóváhagyott fúzió az Air Nostrummal, de a tervek szerint mindkét légitársaság megtartja a saját márkanevét, csak az üzemelés kerül egy közös holding irányítása alá.
Ezeken felül jó jel, hogy a Cityjettel szerződésben álló, gépeket wet-lease alapon bérlő nagy légitársaságok közül kettő, az Aer Lingus és a SAS Scandinavian Airlines nem mondta fel a szerződéseket.
Utóbbi egyértelműen jelezte, hogy nem is tervez ilyen lépést. Velük ellentétben a Brussels Airlines nem tart igényt később sem az ír gépekre, de a két cég kapcsolata korábban sem volt felhőtlen.