Több mint hárommilliárd eurós állami hitelt és hitelkeretet kapott a KLM, cserébe a holland királyi légitársaságnak reorganizációt kell végrehajtania. A megállapodást a parlamentnek és az Európai Bizottságnak is jóvá kell még hagynia, de a Ryanair már jelezte: bíróságon támadja meg ezt a támogatást is.
Annak ellenére, hogy a KLM Group számos költségcsökkentő intézkedést tett, a koronavírus-járvány eddig nem tapasztalt kihatással van a légiközlekedésre, ezért állami segítségre is szüksége van a légitársaságnak, hogy finanszírozni tudja működését a következő időszakban – közölte a vállalat a honlapján.
A megállapodás lényege, hogy az állam 90 százalékig érvényes garanciával 2,4 milliárd eurós hitelkeretet tart fenn 5 éven keresztül, amit 11 bank biztosít, további 1 milliárd euró pedig közvetlen állami kölcsönként érkezik a légitársasághoz, ennek lejárati ideje 5 és fél év.
A holland parlament jóváhagyása után a KLM 665 millió eurót azonnal lehív a hitelkeretből, amellyel egy másik keretből felhasznált összeget fizet vissza. Minden további lehívást az állam különböző feltételekhez kötött, de ezekről a cég nem adott tájékoztatást.
Ahogy arról sem, hogy pontosan milyen feltételek mellett állapodtak meg a kormánnyal. Annyit írtak, hogy a munkavállalókkal, a felső vezetők fizetésével, reorganizációval, osztalékfizetéssel, a hálózattal és fenntarthatósággal kapcsolatos elvárások is vannak.
Más légitársaságok példájából kiindulva a KLM-nél is a felső vezetés bérének csökkentése, az osztalékfizetés felfüggesztése, a cég átalakítása, a regionális járatok csökkentése, és környezetvédelmi intézkedések lehetnek.
Szintén a parlament jóváhagyása után kezdi meg a KLM a tárgyalásokat a szakszervezetekkel a munkavállalókat érintő lépésekről.
A Ryanair ezt is megtámadja
A Ryanair, illetve annak vezérigazgatója, Michael O’Leary korábban többször kinyilvánította, hogy bírósági úton fogja megtámadni az általa szabályellenesnek tartott állami támogatásokat. Így tett korábban az Air France, a Lufthansa, és most a KLM esetében is.
Sőt, O’Leary korábban azt is mondta, hogy részben ezen állami támogatások miatt kell 3 ezer embert kirúgnia, mivel torzul a verseny.
Számításaik szerint eddig összességében mintegy 30 milliárd euró értékű állami segítséget kapott többek közt az Air France-KLM holding, a Lufthansa, a Norwegian, a TUI, a SAS és az Alitalia. Akkor a Ryanair jelezte: értelmezésük szerint ezek mindegyike versenyjogi szabályba ütközik, ezért az Európai Unió Bíróságán támadják ezeket meg.