Az ukrán Bees Airlines startup cég átvette első két Boeing 737-800-asát, már márciusban elindíthatja első járatait, bár engedélyei még nincsenek. Szlovéniában eközben a csődbe ment Adria Airways egykori pilótája alapít légitársaságot, és Montenegró sem marad légitársaság nélkül.
A járványhelyzet várható javulását, az utazási korlátozások enyhülését vagy megszűnését remélve több új légitársaság is tervezi a tágabb régiónkban, hogy tavasszal vagy kora nyáron elindítja első járatait.
Közülük az ukrán Bees Airlines jár a legközelebb ahhoz, hogy utasokat szállítson, már átvette a lízingcégtől első két Boeing 737-800-as repülőgépét – számolt be az Aviation Direct. Ezeket az online repülőgép-nyilvántartások adatai szerint 2010-ben gyártották, és korábban az Ukraine International Airlines is használta őket. Az egyiket, UR-URB lajstromjellel már átrepülték Kijevbe, a másik, UR-URA lajstrommal viszont még Lengyelországban van.
Viszont hiába kapja meg hamar repülőgépeit a Bees Airlines, engedélye még nincs semmilyen járat üzemeltetéséhez.
Nemcsak a cég légi üzemeltetői engedélyét (AOC) nem adták még ki a hatóságok, de az üzemelési engedélye sincs meg, mindkettő megléte feltétel az utasszállító járatok beindításához. A Bees Airlines utazási irodákkal közösen népszerű afrikai nyaralóhelyekre, Marsza Alamba és Mombasába tervezi első járatait.
Ex-Adria pilóta is vállalkozik
A szlovén nemzeti légitársaságként aposztrofált Adria Airways 2019 szeptemberében jelentett csődöt és állt le, elbocsátva minden alkalmazottját. Az egyik Airbus A320-pilóta, Blaž Berdnik azonban nem adta fel, és saját vállalkozásba fogott Szlovéniában, amihez több egykori kollégáját, iparági szakértőket és egy kínai befektetőt is megnyert magának – írta meg a Simple Flying.
A befektető az Adria Airways pilótaakadémiáját szerezte meg, ennek alapjain jöhet létre a South East Airlines nevű új légitársaság.
Berdnik amellett, hogy 22 éves tapasztalattal rendelkezik, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) oktatója is. A cégalapítást és a terveit kommentálva elmondta, csapatával intenzíven dolgozik, 18-20 hónapba telt, mire a nyilvánosság elé mertek lépni.
Januárban volt az első hivatalos meghallgatásuk a szlovén hatóságok ellőtt, ahol egyértelműen jelezték szándékukat egy új légitársaság alapítására.
Szerintük a légiközlekedés valamikor 2022 tavasza-nyara környékén tér majd igazán magához, de az ügyesebben helyezkedő cégek addig is jól működhetnek, mert Európában sokan szeretnének már utazni.
A South East Airlines fő profilja a charter járatok lesznek, ehhez már most, az AOC megszerzése előtt kötöttek szerződést utazási irodákkal. A tervek szerint a flottát kizárólag lízingelt, egyosztályos székezésű, 180 utas befogadására alkalmas Airbus A320-asok alkotják majd, 2023-ra ezekből hatot szeretnének üzemeltetni.
Eközben Montenegróban…
Új légitársaság alakul a csődbe ment Montenegro Airlines helyett a balkáni országban, az állami tulajdonú ToMontenegro nevű légitársaság az idén nyáron indítaná el az első járatait. Ehhez a kormány két Embraer E195-öst vásárolt meg, amelyeket korábban a Montenegro Airlines bérelt, az új cég első járatai Podgoricából és Tivatból Belgrádba repülnek majd.
Amint korábban megírtuk, a járvány Európában tomboló harmadik hulláma ellenére több új légitársaság is tervezi az indulást a következő hónapokban, Horvátországban például két cég is megkezdi a működést a közeljövőben.