Több légiipari szereplő fogott össze, hogy vizsgálja a keskenytörzsű repülőgépek hajtóműveinek és üzemanyagrendszerének működését, amikor azok kizárólag fenntartható forrásból származó üzemanyaggal (SAF) tankolva repülnek.
Az Airbus lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a VOLCAN-projektben (Vol avec Carburants Alternatifs Nouveaux, „repülés új, alternatív üzemanyaggal”) az európai repülőgépgyártó, a Safran, a Dassault Aviation, az ONERA és a francia közlekedési minisztérium közösen vizsgálja a keskenytörzsű repülőgépek hajtóműveinek és üzemanyag rendszerének, valamint helikopterek hajtóműveinek kompatibilitását több különböző fajtájú, fenntartható forrásból származó üzemanyaggal (az úgynevezett SAF-okkal).
Jelenleg a fenntartható forrásból származó üzemanyagokat csak meghatározott arányban elegyítve használják a kereskedelmi repülőgépeken.
Az idei év végére tervezett teszt során viszont az Airbus egyik CFM LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt A320neo gépe kizárólag fenntartható forrásból származó üzemanyaggal tankolva repül majd.
A projektben a földi üzemelés és a tesztrepülések alatt kibocsátott káros anyagokat és a kondenzcsík-képződést elemzik, valamint tanulmányozzák azt is, hogy milyen módosítások szükségesek a kereskedelmi repülőgépek üzemanyag-rendszerén és hajtóművein a tisztán SAF-használat esetén.
A vizsgálatokhoz felhasznált üzemanyagokat a Total Energies biztosítja, a projektet a francia kormány a légiközlekedés újraindítását támogató alapjából finanszírozzák.
Az Airbus a legmodernebb szélestörzsű típusán, az A350-esen is végez hasonló vizsgálatokat, és mint megírtuk, a Boeing szintén dolgozik azon, hogy az összes kereskedelmi repülőgéptípusa képes legyen kizárólag fenntartható üzemanyag felhasználásával repülni 2030-ra.
A repülőgépek felkészítése mellett az üzemanyagot előállító vállalatoknak is sok teendője van még, hogy a megfelelő mennyiségben és áron álljon rendelkezésre ez a típusú üzemanyag, ha elterjed annak használata a közforgalmi repülésben.
A fenntartható forrásból származó üzemanyag vizsgálata azért is fontos az iparág klímacéljainak eléréséhez, mert az európai repülőgépgyártó ugyan 2035-re ígéri a hidrogén mint üzemanyag bevezetését a regionális légiközlekedésben, de nem számít arra, hogy az évszázad közepéig jelentősen elterjed az alternatív meghajtás.