Az Airbus helikopteres részlege a jelentősebb cégcsoportok bevonásával szeretné széles körben is elterjeszteni a fenntartható üzemanyagok használatát.

A SAF User Group névre keresztelt program célja, hogy elősegítse a bioüzemanyagok használatának bevezetését, ezzel is mérsékelve a helikopteres repülések környezetre gyakorolt hatását.

A gyártó a csoport közreműködésével szeretné feltérképezni és leküzdeni a fennmaradt akadályokat annak érdekében, hogy tisztán fenntartható forrásból származó üzemanyaggal is repülhessenek a helikopterek.

Az Airbus az egész iparágból vár résztvevőket, így nemcsak az üzemeltetők és a különféle (hajtóműveket, üzemanyag-rendszereket) beszállító cégek, hanem a tüzelőanyagot biztosító vállalatok és a földi kiszolgálást végző szervezetek is csatlakozhatnak a projekthez.

Az Airbus civil helikopteres flottája (Forrás: Airbus)

Az Airbus amellett, hogy mára már mindegyik helikoptere használhat bioüzemanyagot, miközben ugyanazokat a teljesítményadatokat és repülésbiztonsági szintet garantálják, mint a hagyományos kerozinnal repülő társaik, az üzemeltetés más területein is innovatív megoldásokkal igyekszik visszaszorítani az üzemanyag fogyasztást és így a CO2 kibocsátást.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az ADAC egyik helikoptere már be is kapcsolódott a tesztekbe

Az ADAC Luftrettung D-HYAJ lajstromjelű Airbus H145-öse lett a világ első mentőhelikoptere, amely fenntartható üzemanyagot használt repülése során.

A müncheni Harlaching Clinic bázison végrehajtott teszt során a Safran Arriel 2E hajtóműveket második generációs bioüzemanyag hajtotta meg.

Ezzel akár 90%-kal is csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás a hagyományos kerozinhoz képest, ráadásul a Total Energies ezt kizárólag használt sütőolajból állítja elő, így az étkezési célú mezőgazdasági területektől sem vesz el helyet.

Először töltik fel fenntartható üzemanyaggal az ADAC mentőhelikopterét (Forrás: Airbus)

A mostani teszteken 40%-os arányban keverték a bioüzemanyagot a hagyományos, JET-A1 kerozinnal. Az ADAC flottája már így is 33 százalékkal csökkentheti CO2 kibocsátását, ami az évi 50 ezer bevetés alatt teljesített 3,3 millió repült kilométerre vetítve 6000 tonnával kevesebb szén-dioxid emisszióját jelenti.

A helikopter-hajtóműveket gyártó Safrannal együttműködve a német légimentők közös projektet is indítottak a bioüzemanyagok hatásainak vizsgálatára egy H145-ös bevonásával. A kölni bázison legkorábban 2021 nyarán indulhatnak el a valós körülmények közötti tesztelések.

Amint korábban megírtuk, a VOLCAN-projektben (Vol avec Carburants Alternatifs Nouveaux, “repülés új, alternatív üzemanyaggal”) az európai repülőgépgyártó, a Safran, a Dassault Aviation, az ONERA és a francia közlekedési minisztérium közösen vizsgálja a keskenytörzsű repülőgépek hajtóműveinek és üzemanyag rendszerének, valamint helikopterek hajtóműveinek kompatibilitását több különböző fajtájú, fenntartható forrásból származó üzemanyaggal (az úgynevezett SAF-okkal).