Faipari melléktermékekből speciális eljárással fenntartható üzemanyagot készítő (SAF) üzemmel kapcsolatos kutatásokba szállt be a KLM.

A Svéd Energiaügynökség bejelentette, hogy anyagi forrásokat biztosít a KLM holland királyi légitársaság, a Södra, a Växjö Energi, a SkyNRG, illetve a RISE Svéd Kutatóközpontok számára, hogy folytatódhasson a svédországi Småland tartomány Växjö régiójában a korábban megkezdett, a fenntartható kerozin előállításával kapcsolatos kutatás – írta a KLM a lapunkhoz eljuttatott közleményében.

A forrásokat faipari melléktermékekből Fischer-Tropsch eljárással fenntartható üzemanyagot készítő (SAF) üzemmel kapcsolatos kutatásokra költik.

A megálmodott gyár lehetőséget teremt arra, hogy a légiközlekedést még fenntarthatóbbá tegye. A Svéd Energiaügynökség 5,1 millió korona (500 ezer euró) összeggel támogatja a projektet.

Az első Fischer-Tropsch eljárást használó SAF-gyárat egy már létező, bioalapú üzemmel integrálva hoznák létre, hogy magas minőségű fenntartható tüzelőanyagot készíthessenek, és ezzel csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását a légiközlekedési szektorban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A gyár megépítése egyben hasonló projektek koncepcióterveinek megvalósíthatóságát is bizonyíthatja. Az üzem működése várhatóan 2026-ban kezdődik el évi 16 ezer tonna fenntartható kerozin előállításával.

Forrás: KLM

Holland-svéd konzorcium fedi le a teljes értéktermelési láncot

A konzorcium, amely a gyártás teljes értéktermelési láncolatát felöleli, azért fogott össze, hogy növeljék az elérhető fenntartható kerozin mennyiségét Svédországban és Észak-Európában. A jövőbeni igényszint kielégítéséért a partnerek a projekt minden mérnöki, műszaki, fenntarthatósági és üzleti aspektusát megvizsgálják.

Nem kormányzati szervezetek, a svéd kormány, az erdészeti tevékenységet folytató Södra, az engedélyező szervek, akadémikusok és a SkyNRG fenntarthatósági bizottsága is részt vesz a keretek megalkotásában. Olyan fenntarthatósággal kapcsolatos kérdéseket is megvizsgálnak, mint a szénegyensúly és az erdő biodiverzitása, emellett a fakitermelésből származó melléktermékek felhasználásának hatásait is megvizsgálják.

Ma még nem érhető el széles körben a fenntartható kerozin

A jelenleg használatban lévő hajtóművek folyékony üzemanyagot égetnek el, rövid távon nem lehet őket olyan alternatív energiaforrásokra átállítani, mint a hidrogén vagy az elektromosság. Emellett a repülőtéri infrastruktúra sem lenne képes a hirtelen változást lekövetni.

A fenntartható kerozin köztes termékként megoldás arra, hogy rövid- és középtávon drasztikusan csökkenteni lehessen a szén-dioxid-kibocsátást a légiközlekedésben, és a meglévő hajtóműveket, repülőtéri kiszolgáló infrastruktúrát sem kell hozzá módosítani. Ennek ellenére a fenntartható kerozin jelenleg nem érhető el széles körben, holott a karbonkibocsátást 75-100 százalékban csökkentené, ez a mérték a technológiától és a felhasznált alapanyagtól is függ.

KLM: Fókuszban az alternatív technológiák

Karel Bockstael, a KLM fenntarthatóságért felelős alelnöke a kutatással kapcsolatban azt mondta, a KLM arra fókuszál, hogy növelje a felhasznált fenntartható kerozin mennyiségét, hogy képes legyen környezetbarátabb módon üzemelni.

Ahhoz, hogy minél több alternatív kerozin kerüljön a piacra, minden technológiát meg kell vizsgálni, és ösztönözni kell a kezdeti gyártás felfuttatását. A svédországi projekt fontos következő lépést jelent e téren.

A jelenleg forgalmazott, sütőolaj felhasználásával készülő alternatív kerozin gyártása az alapanyaghiány és a szintetikus, fenntartható változatok előállítása miatt el fogja érni a felső határát.

Egy új alapanyagra átállás azonban műszaki és pénzügyi kérdéseket is felvet, a Svédországban használt, Fischer-Tropsch eljáráson alapuló technológia fafeldolgozásból származó melléktermékeket használ, amelyből rengeteg van az országban és Európa legnagyobb részén.