Michael O’Leary szerint egyesülnie kellene a Wizz Airnek és az Easyjetnek, mert enélkül mindkét céget más légitársaságok „szereznék meg”.
Michael O’Leary a Financial Times című londoni üzleti napilap hétfői kiadásában megjelent nyilatkozatában felfedte, hogy ő is többször megpróbálkozott a Wizz Air felvásárlásával, de már letett erről a szándékáról.
Az Easyjet, a legnagyobb brit diszkont légitársaság a múlt héten hivatalosan bejelentette, hogy nem sokkal korábban előzetes felvásárlási célú megkeresést kapott.
A Londoni Értéktőzsdén (LSE) közzétett tájékoztatásból nem derült ki, hogy melyik cég kereste meg az Easyjet vezetését, de számos brit médiatársaság és lap – köztük a BBC és a Financial Times – az ügyet közelről ismerő illetékesekre hivatkozva olyan értesülést közölt, hogy a Wizz Air kereshette meg a céget az átvételi ajánlattal.
Az Easyjet közölte, hogy a vezetőség egyhangúlag visszautasította „az alacsony árfolyamprémiumot tartalmazó, nagyon feltételes jellegű, teljes egészében részvénycserés” tranzakcióra vonatkozó megkeresést. Tájékoztatásuk szerint a vevőjelölt azóta jelezte, hogy immár nem érdeklődik az ügylet iránt.
Az írországi központú, Magyarországon is aktív Ryanair vezérigazgatója azonban a hétfői Financial Times-interjúban kijelentette: az Easyjet és a Wizz Air vagy „összeolvad”, vagy szükségszerűen más cégek „szerzik meg” őket.
Michael O’Leary szerint több nagy nemzeti légitársasági csoport, köztük a British Airwayst birtokló IAG, a Lufthansa vagy az Air France is megpróbálkozhat riválisaik – akár diszkont vagy kisebb útvonalhálózatot működtető légitársaságok – felvásárlásával.
A repülési ágazatban konszolidációra van szükség, és meg is fog történni, ez elkerülhetetlen, különösen a koronavírus-járvány utáni kilábalás időszakában – mondta a Financial Timesnak a Ryanair vezetője.
Hozzátette: a légitársaságoknak a puszta fennmaradás érdekében hatalmas méreteket kell ölteniük, a szétaprózódott európai piac hosszú távon fenntarthatatlan lesz. A Financial Times kommentárja szerint az Easyjet megszerzésével az „ambiciózus” Wizz Air rögtön komoly jelenlétre tehetne szert Nyugat-Európában, ahol a cég – amely az elmúlt 15 évben hazai piacán, Kelet-Európában növekedett – lassú ütemben terjeszkedik.
A Financial Times értékelése szerint a Ryanairhez hasonlóan a Wizz Air is „félelmetesen erős” működési modellt épített ki azzal, hogy nagyon alacsonyan tartja működési költségeit, de ha egyesül az Easyjettel, az ügylet magasabb költségeket eredményezne, és drágább repülőterek használatával is járna.
Michael O’Leary a londoni üzleti napilapnak nyilatkozva szintén utalt erre, kijelentve:
a kérdés az, hogy a Wizz Air javítaná-e az Easyjet költségszerkezetét, „vagy az Easyjet költségei rombolnák-e le a Wizz Air költségbázisát”.
A Ryanair vezérigazgatója kijelentette: jelenleg nem érdeklődik egyesülési vagy felvásárlási ügyletek iránt, mivel tart attól, hogy egy ilyen tranzakció felforgatná a vállalat hatékony üzleti modelljét.
A Wizz Air megvásárlásáról O’Leary azt mondta: többször is kísérletet tett erre a cég mögött álló amerikai befektetőnél még azelőtt, hogy a magyar gyökerű fapados részvényeinek forgalmazása 2015-ben megkezdődött a Londoni Értéktőzsdén, de egyszer sem sikerült megállapodásra jutni az árról.
A Ryanair vezetője közölte azt is, hogy most már nem érdeklődik az ügylet iránt, tekintettel arra, hogy a Wizz Air piaci tőkeértéke immár 5,5 milliárd font (2300 milliárd forint) környékén jár.