Egy független szakértőkből álló csapat jelentése szerint az első tiszt oxigénmaszkjából szivárgó oxigén és egy meggyújtott cigaretta indíthatta el azt a tüzet, amely végül az Egypt Air MS 804-es járatát teljesítő gép közel hat évvel ezelőtti lezuhanásához vezetett.
Az Egypt Air SU-GCC lajstromjelű, Párizsból Kairóba tartó, Airbus A320-as repülőgépe 2016 májusában zuhant a Földközi-tengerbe. Az egyiptomi hatóságok merényletet, a francia baleset-kivizsgálók tüzet jelöltek meg a katasztrófa kiváltó okaként.
Egyiptom ugyan végleges jelentést eddig még mindig nem tett közzé, a párizsi fellebbviteli bíróság kérésére készített független szakértői vizsgálat eredménye magyarázatot adhat arra, hogy mi indította el az események láncolatát.
A Corriere della Sera értesülései szerint az első tiszt oxigénmaszkját 3 nappal az eset előtt cserélték ki, a készülék áramlásszabályzó kapcsolóját azonban normál mód helyett vészhelyzeti állásban hagyták.
Ilyenkor azonban az Airbus kézikönyve szerint fennáll a lehetősége az oxigénszivárgásnak.
Ezt támasztja alá a fedélzeti hangrögzítő felvétel elemzése is, amelyen a lezuhanás előtt nem sokkal több alkalommal is hallható az első tiszt tárolóban lévő maszkjának mikrofonjában a beáramló oxigénlöket.
Az oxigénmaszk áramlásszabályzása
Alapesetben csak akkor jön oxigén a pilóták maszkjából, ha a viselője levegőt vesz. Ebben az esetben egy másik kapcsolóval lehet váltani a tiszta oxigén és a levegővel kevert oxigén között.
Vészhelyzeti módba kapcsolva kizárólag tiszta oxigén érkezik, és az is nagyobb nyomással, mint normál módban. Ez túlnyomást idéz elő a maszkon belül, így kívül tartva a füstöt és a mérgező gázokat, ráadásul megakadályozza a maszk lencséjének párásodását is.
Bár az oxigén jelentősen segíti az égést, önmagában nem okoz tüzet, így annak forrására további magyarázatot kellett találni.
Mivel abban az időben az Egypt Air járatain nem volt tiltott a dohányzás, és egyes források szerint a járatok személyzete is gyakran rágyújtott, a szakértők szerint egy cigaretta meggyújtásával kezdődhetett a tűz.
Ez egybevágna azzal, hogy a pilóták a fedélzeten keletkezett tűzről beszélnek a hangfelvétel szerint, és az érzékelők adatai a pilótafülke jobb oldalán jeleztek először extrém hőt és füstöt.
Ugyanakkor azt a mostani elemzésnek sem sikerült meghatároznia, hogy a tüzet bármilyen módon megpróbálták-e eloltani.
Az egyiptomi légügyi hatóság és az Egypt Air nem válaszolt a bíróság kérdéseire, és az ICAO sem kapta még meg a végleges jelentést Kairóból. A francia balesetkivizsgálók továbbra is fenntartják korábbi álláspontjukat, miszerint a pilóták a fedélzeten kitört, majd gyorsan terjedő tűz miatt veszítették el uralmukat a repülőgép felett.