Az európaihoz hasonló pénzbeli kompenzáció fizetésére kötelezné a légitársaságokat a Biden-kormányzat a hosszabb késések és járattörlések esetén, szakmai szervezetek tiltakoznak a javaslat ellen.
Az USA közlekedési minisztériuma (Department of Transportation – DoT) és Joe Biden amerikai elnök azt tervezi, hogy szigorúbb szabályokkal védené a légiutasok jogait, az elmúlt időszakban tapasztalt tömeges késések és járattörlések miatt.
A terv részeként az utasokat készpénzbeli kompenzáció illetné meg a járatuk jelentős késése vagy törlése esetén, abban az esetben, ha a légitársaságok felelőssége megállapítható.
Ez tehát a légitársaságok által évek óta kritizált európai uniós szabályozáshoz (EK261-rendelet) hasonló lenne.
A javaslat nemcsak az amerikai légitársaságokra és összes belföldi járatra, hanem az USA reptereiről induló és az oda érkező nemzetközi járatokra is vonatkozna.
A közlekedési minisztérium egyelőre nem közölte, hogy mi számítana jelentős késésnek, illetve azt sem, hogy mekkora összegű kártérítésre kötelezné a légitársaságokat az egyes esetekben.
Emellett rendeletben írnák elő azt is, hogy a légitársaságoknak fedezniük kellene az utasok szállodai ellátását és egyéb, például étkezési költségeit a nagyobb késések és járattörlések esetén.
Ezt jelenleg egyes légitársaságok önkéntes vállalásuk alapján nyújtják, de cégenként eltérő feltételek szerint.
Biden-elnök azt mondta, hogy az év végéig készül el a javaslat, ám a szabályok véglegesítése évekig is eltarthat, sőt a légitársaságok azt is megkérdőjelezik, hogy a minisztériumnak van-e jogi felhatalmazása ilyen szabályok megalkotására. A Reuters híre szerint tavaly a minisztérium arról kérdezte a légitársaságokat, hogy egy háromórás késés esetén hajlandóak lennének-e legalább 100 dollárt fizetni az utasoknak, ám komoly ellenállás volt tapasztalható a cégek részéről.
A helyzetet jól szemlélteti, hogy még mindig nem sikerült véglegesíteni azt a 2021. júliusi javaslatot sem, amely kötelezné a légitársaságokat, hogy térítsék vissza a fogyasztóknak a késve érkező poggyászok vagy a nem működő fedélzeti szolgáltatások díját.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) lapunkhoz eljuttatott közleményében kritikákkal illette az amerikai javaslatot, álláspontjuk szerint
az utasok számára jelenleg önkéntesen nyújtott étkezési és szállodai ellátáson túli kötelező pénzbeli kompenzáció elrendelése a repülőjegy-árak emelkedését okozná.
Felhívták a figyelmet arra is, hogy mivel a késések és járattörlések nagy részét az időjárás vagy más, a légitársaságok hatókörén kívül eső tényező okozza, a legtöbb helyzetre nem terjedne ki ez a rendelet. Emlékeztettek, hogy a tavaly tapasztalt késésekben szerepet játszott a légiforgalmi irányítók hiánya is, amely idén is problémát jelent, emellett az USA évek óta késlekedik a légiforgalmi irányítás rendszerének megújításával.
A legnagyobb amerikai légitársaságokat tömörítő lobbiszervezet (A4A) közleményében hangsúlyozta: jelenleg is mindent megtesznek annak érdekében, hogy a járatok időben induljanak és érkezzenek, de a biztonság mindig a legfontosabb, és emlékeztettek, hogy a fennakadások jelentős részét időjárási problémák vagy a légiforgalmi irányítás kiesései és kapacitáshiánya okozza.
Bár a közlekedési minisztérium javaslata szerint a légitársaságok csak az olyan késésekért és járattörlésekért fizetnének kártérítést, amelyekért megállapítható a felelősségük, ez az IATA szerint további vitás helyzeteket eredményezhet. Rámutatnak, hogy az időjárás és egyéb problémák napokkal vagy akár hetekkel később is kihatnak a légicégek üzemelésére, ilyenkor nehéz vagy lehetetlen meghatározni az adott járattal kapcsolatos gondot.
Amint korábban megírtuk, az utasjogokról szóló, EK261-es uniós rendelet felülvizsgálatát éppen a közelmúltban sürgették a legnagyobb európai légitársaságok, az EU légiközlekedési piacának versenyképességét leginkább veszélyeztető tényezők közé sorolva.