Átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven a diszkont légitársaság, célja a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
A “Flying Towards Net Zero” akcióterv a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) hosszútávú klímacéljaira reagálva született, amely szeretné elérni 2050-re, hogy az iparág karbonsemlegesen működjön – írja közleményében a Wizz Air. Mint felhívják rá a figyelmet, az ENSZ-szervezet céljának elérése nagyban függ a ma még nem létező technológiák széleskörű alkalmazásától.
A diszkont légitársaság akcióterve kritikus időszakban született meg, mivel a 2050-re elérni tervezett nettó karbonsemlegességhez vezető útról láthatóan letért az iparág, amelynek versenyképességét rontja a szigorodó szabályok miatti költségnövekedés – teszik hozzá.

A Wizz Air terve öt emissziócsökkentő alappillérre épül:
- 53 százalékos dekarbonizáció a fenntartható üzemanyag (SAF) minél nagyobb arányú használatával
- 21 százalék a legújabb hajtóművek és repülőgépek alkalmazásával
- 7 százalék a flotta folyamatos megújításával
- 4 százalék a légiforgalmi irányítás megreformálásával
- 2 százalék az üzemelés hatékonyságának növelésével.
Versenytársaihoz képest a Wizz Air a nem bizonyított hatású karbonellentételezés és ki nem próbált technológiák helyett a dekarbonizáció szempontjából kulcsfontosságú SAF, valamint a legújabb generációs repülőgépek és hajtóművek használatára helyezi a fő hangsúlyt – hangsúlyozza a cég. A légitársaság a közelmúltban bejelentett Customer First Compass ügyfélelégedettségi programja részeként mindösszesen 14 milliárd eurót fordít működésének fejlesztésére, köztük a legújabb repülőgépek beszerzésére és fenntartható üzemanyag gyártására.
Arra is emlékeztetnek, hogy a Wizz Air rendelkezik az utaskilométerre vetített legalacsonyabb karbonintenzitással a világ légitársaságai között, 2030-ra pedig további 25 százalékos csökkentést tervez. A flottamegújítás mellett biztosítani kell szerintük azt is, hogy a repülőgépek a ma előírt SAF aránynál töményebb keverékkel is üzemeltethetők legyenek.
A SAF a Wizz Air dekarbonizációs tervének egyik legfontosabb eszköze, ezért a légitársaság befektetett annak előállításába is. Mint hangsúlyozzák, a gyártás ma még korlátozott, az üzemanyag ára pedig nem versenyképes a diszkont üzemelési modellben, ezért az előállítás felpörgetése érdekében a kormányoknak is lépéseket kell tenniük azért, hogy a mainál nagyobb mennyiségben állítsák elő, fenntartható forrásokból. Ehhez hosszútávon biztosított jogi keretekre, például a fenntartható közlekedést támogató befektetési tervekre van szükség, amely kedvezmények biztosításával elősegíti a SAF alkalmazását.
Meg kell reformálni az infrastruktúrát is a Wizz Air szerint, a nem hatékony légiforgalmi irányítás miatt több millió tonnával emelkedik a felesleges kibocsátás, ami elkerülhető lenne. A légtérkezelés modernizációjának azonnal prioritást kell élveznie, mert miközben a légitársaságok emissziócsökkentése elvárt, az elmaradott infrastruktúra és jogi szabályozás továbbra is visszatartja az iparágat – teszik hozzá. Hangsúlyozzák, hogy az európai légtérreform már régóta késik, de a Wizz Air már mesterséges intelligencián alapuló eszközöket is felhasznál, hogy javítsa üzemelésének hatékonyságát.