Kedd reggeltől, azaz július 26-tól mintegy három hétre, egészen augusztus 18-ig lezárják a budpesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ‘egyes’, 13R/31L jelű futópályát az új ILS műszeres leszállító berendezés telepítése miatt. A repülőtér érkező és induló forgalma ebben az időszakban a kettes termináltól Észak-Keletre elhelyezkedő, ‘kettes’, 31R/13L futópályát fogja használni.
Három hétig egy futópályán zajlik Ferihegy forgalma (2016.04.06.)
A 13R/31L futópálya lezárása 2016. július 26-án reggel 7 órától 2016. augusztus 18-án 16 óráig tart majd
– a repülőtér üzemeltető által publikált NOTAM szerint (helyi idők).
A Budapest Airport idén áprilisban jelentette be, hogy lecserélik a repülőtér mindkét fő leszállásra használt futópályavégén – azaz a 31R és 13R pályavégeken – működő ILS, azaz műszeres leszállító berendezést.
A korábban használt berendezések közel 20 évesek voltak. Az új rendszer kiépítésének költsége mintegy 465 millió forint – a repülőtér üzemeltető közlése szerint.
Az új ILS berendezések információink szerint CAT III/B minősítésűek lesznek.
Ezek a korábban Ferihegyen használt berendezéseknél jóval kisebb minimális látás esetén lehetővé teszik a leszállást, amennyiben a repülőgép műszerezettsége is megfelelő és a légijármű személyzete is képes a CAT III/B használatára.
A 31R futópályán korábban működő ILS berendezést 2010. novemberében minősítették vissza CAT III/A-ra.
A ‘kettes’ futópályán az ILS rendszer kiépítési munkálatai 2016. áprilisban zajlottak, április 7. és 29. között a repülőgépek csak az ‘egyes’ futópályát használhatták.
– elhatározási magasság kisebb mint 50 láb (15 m) a földet érési zóna magasságához viszonyítva, vagy nincs elhatározási magasság és
– a futópálya menti látástávolság kevesebb mint 200 méter, de nem kevesebb mint 75 méter
CAT III/A:
– elhatározási magasság kisebb mint 100 láb (30 m) a földet érési zóna magasságához viszonyítva, vagy nincs elhatározási magasság és
– a futópálya menti látástávolság 200 méter, vagy annál több
Elhatározási magasság az a magasság, ahol a légijármű személyzetének dönteni kell az átstartolásról, amennyiben a pálya leszállófényei még nem láthatók az előírásnak megfelelő mértékben.