Történetének eddigi legnagyobb egyösszegű megrendelésével gazdagodott az Airbus A321neo programja, miután a Wizz Air low-cost légitársaság az előzőleg júniusban, a párizsi légi szalonon 110 darab gépre kötött vásárlási szándéknyilatkozatát végleges igénnyé formálta. Hajtóművet még nem, de kabinkonfigurációt máris választott a leendő üzemeltető, amely 2019-től veszi át az első A321neo-it.

A párizsi szándéknyilatkozat aláírására szervezett sajtótájékoztató, amelyen Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója mellett Fabrice Brégier, az Airbus vezérigazgatója is részt vett. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A párizsi szándéknyilatkozat aláírására szervezett sajtótájékoztató, amelyen Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója mellett Fabrice Brégier, az Airbus vezérigazgatója is részt vett.
(Fotó: Airbus)

Alaposan megerősítette a Wizz-rendelés azt az Airbus által prognosztizált piaci tendenciát, amely szerint a légitársaságoknak egyre szignifikánsabb igényük van a nagyobb utaskapacitással rendelkező utasszállító gépekre, különösen ami a keskenytörzsű flottákat illeti.

Az Airbus legutóbb augusztusban jelezte, három ügyfele is módosított szerződésein, mindhárom esetben a nagyobb teljesítményű A321-es típusváltozatra váltva, amivel a hónap végére 866 darabra kúszott az A321neo rendelésállománya. Ehhez jön majd hozzá a Wizz 110 gépe, amellyel a háromtagú (A319neo, A320neo és A321neo) neo-család összesítve meghaladja a 4300 gyártásra váró gépmennyiséget.

Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy miközben ezt a hatalmas állományt az A320neo és egyre inkább az A321neo halmozza a legrövidebb törzsű változatra, az A319neo-ra régóta nem futott be megrendelés, mindösszesen 49 gépen áll a lezárt szerződésekben iránta támasztott igény.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Jelenleg a Wizz a legnagyobb A321neo vevő

A költséghatékonyság jegyében továbbfejlesztett A320neo család leghosszabb törzsű típusváltozata, az A321neo eddig még egyetlen ügyféltől sem szerzett ekkora megrendelést. Igaz, a Steven F. Udvar-Házy vezette Air Lease Corporation (ALC) a 109 darabos igényével mindössze egy géppel marad el a Wizztől. Hasonlóan nagy számban rendelt A321neo-t még az American Airlines (100 db), a Turkish Airlines (72 db) és a Lion Air (65 db) is.

Udvar-Házy, aki annak idején még az ILFC éléről a Boeing 737NG szerződést hozta tető alá az akkor Malév, ma Wizz-vezérigazgató Váradi Józseffel híresen jó piaci érzékkel bír. Az addigi rendelések mellé az A321neo megnövelt hatótávú változatának az ALC idén januárban vállalta fel az indító ügyfél szerepét.

Wizz A321neo – Frissült a látványterv

A júniusi első .. | © AIRportal.hu

A júniusi első ..
...és a mai, frissített A321neo látványterv. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

…és a mai, frissített A321neo látványterv. (Forrás: Airbus)

Lesz-e a Wizz-flottában A321neoLR?

Az Airbus és az ALC is egyértelmű igényt látnak a hosszú távú járatokat repülni képes A321neoLR-re. Nem lenne meglepő, ha a Wizz 110 gépes rendelése, vagy a mellette álló 90 darabos vásárlási opció esetleg ugyancsak tartalmazna Long Range-változatot. Váradi József egyelőre ugyan a legtöbb fórumon, amelyen nekiszegezték a kérdést elzárkózott a hosszú távú járatok üzemeltetésének lehetősége elől, de ez még korántsem jelenti azt, hogy a 2020-as évek esetleg ne szülne olyan piaci környezetet, amelyben a Wizz kihagyna egy jövedelmező lehetőséget. Még akkor is, ha az Airbus érdeklődésre megerősítette, a mostani 110-ben nincs A321neoLR.

Széles mosoly, 239 utasnak. (Fotó: Wizz Air) | © AIRportal.hu

Széles mosoly, 239 utasnak. (Fotó: Wizz Air)

A Wizz egyébként még a múlt hét pénteken nyilvánosságra hozott döntését ─ amely a közleményük szerint „a Wizz Air számára lehetővé teszi, hogy megvalósítsa a flotta cseréjére és bővítésére vonatkozó terveit, és hogy a következő évtized során is erős növekedést érhessen el” ─ az Airbus kivárva a hétvégét csak a mai napon ismertette a saját csatornáin keresztül a sajtóval, akárcsak a Wizz magyarországi sajtókapcsolataival megbízott ügynökség, amely terjedelmes közleményben, egy-két pontjában más légitársaságok géprendeléseihez viszonyítva szinte szokatlan részletességgel számolt be a nagy hírről.

Hajtómű-kérdés: a jövő év végéig

Kiderült például, hogy a 110 gépes megrendelés a listaárakon számítva 13,7 milliárd dolláros üzletet jelent, de amit ritkán szoktak külön is megjegyezni, még ha ez listaárak esetében tudvalevő is, hogy az Airbus „jelentős kedvezményt biztosított a Wizz Air számára”. Az, hogy a 110 gép közül 51-et már meglévők tervezett cseréjére szánnak nem kirívó információ, de alapos tájékoztatásra vall, hogy az opciós vételi jog, amely 90 A321neo-ra érvényes milyen etapokban érvényesíthető. E szerint négyszer, 2017, 2018, 2019 és 2020 júniusában lesz alkalma a Wizznek dönteni.

A másik jelentős részletet tartalmazó információ, hogy a hajtómű választásra 2016. december 31-ig kell sor kerülnie, vagyis a Wizz-nek a jövő év utolsó napjáig van ideje közölni, a Pratt&Whitney vagy a CFM International PW1100G, illetőleg LEAP-1A opcióját választja-e.

Az utasok számára mindennél érdekesebb, a fedélzet konfigurálásának témáját az Airbus kapta meg. Az A321neo esetében ez azért is különösen fontos, mert a gyáriak már két éve, 2013-ban meghirdették, az A321neo-hoz új konfiguráció opciót tesznek elérhetővé, tovább emelve 220 főről a lehetséges legnagyobb utasszámot. Az első lépcsőben 236 fős maximumra állítólag a low-cost légitársaságok vérszemet kaptak, és egy évvel később az Airbus már arról számolt be, 240 fős maximum kivitelezésén dolgoznak.

SpaceFlex, az Airbus helyteremtő csodaszere

Az ajtó-rendszerben szükséges módosítások a nagyobb utaskapacitás esetére. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az ajtó-rendszerben szükséges módosítások a nagyobb utaskapacitás esetére. (Forrás: Airbus)

Az ultra low-cost légitársaságoknak kedvező fejlesztést a Wizz az Airbus közleménye szerint igénybe is veszi, mert az A321neo gépeket a SpaceFlex rendszer jóvoltából összesen 239 ülésesen készülnek átvenni. Hogy ez kényelmi szempontból mit jelent azt 2019-től lehet próbára tenni, de előtte edzésképp idén novembertől ott lesznek a szintén SpaceFlex-es, 230 üléses A321-esek, amelyek még nem neo, hanem a jelenlegi hajtómű opciós széria kivitelei. Ilyen sűrű székezésű, 230 üléses A321-est idén nyáron a vietnámi low-cost, VietJet Air állított elsőként forgalomba.

Tipikus, kétosztályos székezésben egy A321-es 185 utas szállítására képes az Airbus katalógusa szerint, de hogy ne legyen riasztó a 239 ülés a gyár sietve megjegyzi, ezzel is tartható a 18 inches standard az ülésszélességben. A vékonyított háttámla és az újratervezett kabinberendezés (különös tekintettel a hátsó mosdóra és konyhára) csodákra képes, az teszi lehetővé ezt az ülésszámot. Biztonsági szempontból, a vészkiürítés hatósági előírásainak megfelelve szükséges plusz ajtó, illetőleg a szárnyfeletti vészkijáratok pedig immáron a legújabb, ma kiadott Airbus-látványterven a helyükre kerülni látszanak. A júniusi, párizsi szándéknyilatkozatkor ugyanis az Airbus külsőségeiben még nem sűrű székezésűre renderelte az A321neo grafikáját. Minden bizonnyal azért, mert a meglepetés erejével hatott, amikor a szalon kereskedés szempontjából utolsó, harmadik napján jött a bejelentés a nagy elhatározásról.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!