Elkészült Toulouse-ban az első CFM LEAP-1A hajtóművel szerelt A320neo prototípus, amellyel az európai repülőgépgyár hamarosan megkezdi az első felszálláshoz vezető földi rendszerellenőrző teszteket. Az Airbus tavaly szeptemberében indította el az A320neo berepülési programját, a Pratt&Whitney hajtóműves változattal. A ma kigördített vadonatúj gép a harmadik A320neo eddig.
Brégier: 2015 novemberében indulhat az A320neo
Az Airbus egyelőre nem adott ki közleményt és a hajtóműgyártó is csak egy rövid, fotós híradással tudatta a szép tavaszi időben történt toulouse-i kigördülést, de az AviationWeek légiközlekedési szaklap úgy értesült, hogy az első CFM hajtóművel szerelt A320neo prototípus földi tesztjeihez még a héten hozzálát az Airbus, hogy a szűzfelszállást az idei júniusi párizsi légi szalon előtt végre tudják hajtani. A közreadott fotók tanúsága szerint a gép már a teljes gyári festését viseli, így a külsőségekből ítélve tényleg minden készen áll a berepülési program előkészítésére.
Az első prototípus 2014. szeptember 25-i szűzfelszállásával útjára indított A320neo program összesen nyolc gépet épít a típusengedélyek megszerzéséhez szükséges tanúsító eljáráshoz, mivel azon túlmenően, hogy az A320neo mellett az A319neo és az A321neo is külön-külön végig kell hogy menjen a teszteken, a másik hajtómű opcióval is le kell folytatni az eljárást, amelynek oroszlánrészét körülbelül 2800 órányi berepüléssel négy A320neo fogja végezni.
Az Airbus kétféle hajtóműt kínál a megrendelőknek, akik a Pratt&Whitney 1100G reduktoros, valamint a CFM International LEAP-1A erőforrásai közül választhatnak, amikor A320neo-t rendelnek. A program számára eddig két Pratt&Whitney-s prototípus működött közre a tesztekben. A második gép csak nemrég, március végén csatlakozott a flottához.
Elsőként a Pratt&Whitney-s A320neo áll szolgálatba
Az A320neo család, amely három típusváltozatában eddig összesen 71 ügyfél 3694 darab megrendelésnél tart, az első körben a Pratt&Whitney hajtóművel készül megszerezni a típusengedélyeit, idén novemberre tervezett forgalomba bocsátással, míg a CFM hajtóműves A320neo-nak várhatóan 2016 közepére lesznek meg a hatósági papírjai. Az első A320neo üzemeltető a Qatar Airways lesz, amelynek összesen 50 darab gépre van érvényes rendelése.
Az AviationWeek információi szerint az Airbus a legelső A320neo prototípussal elsősorban a gép nagymagasságú, valamint extrém körülmények közötti teljesítményét vizsgáztatja. A második gép, amelynek az ETOPS hitelesítés is a feladata pedig a zajkibocsátást, a rendszerek általános működését és megbízhatóságát mérő, illetőleg ellenőrző berendezésekkel van ellátva.