Az amerikai repülőgépgyártás egyik legsikeresebb típusa, a Boeing 757-es gyártása 2004 januárjában, azaz már 10 éve leállt Rentonban. A gyárban azóta már a sokkal gazdaságosabbnak mondható Boeing 737 Next Generation repülőgépek készülnek.
A Boeing 757 típusból összesen 1050 darabot épített meg a gyár, ennek csupán töredéke van aktív forgalomban napjainkban, azoknak is egy része cargo repülőgépként.
Noha az Egyesült Államokban még javában repül a típus több példánya, a legnagyobb európai charter légitársaságok, mint például a Thomas Cook, vagy a Thomsonfly is folyamatosan cserélik le a kiöregedő félben lévő példányokat, és mivel tökéletes utód nincsen, csak a valamivel kisebb Airbus A320-as család, vagy a Boeing 737-es család nagyobb példányai jöhetnek szóba. Ezek kevesebb utast tudnak rövidebb távolságra szállítani, igaz fajlagosan valamivel kevesebb üzemanyagot is égetnek el az új hajtóműveknek köszönhetően.
Scott Hamilton, repülési szakértő szerint a típus sikeressége annak tudható be, hogy a hasonló kaliberű típusok között a Boeing 757-esnek a legkiemelkedőbb a teljesítménye az erős hajtóműveknek, és a jó felépítésnek.
Ezek mellett a 757-esek hatótávolsága messze meghaladja a jelenlegi egyfolyosós utasszállító gépek teljesítményét, sőt a magasabb területekre épült repülőterekről való üzemelés sem jelent gondot a típusnak.
Hamilton szerint azok a fuvarozók, amelyek számára a Boeing 737-esek kicsik, és a legkisebb Boeing 787 Dreamliner már nagy, nincs megfelelő alternatíva. Hiába fejleszti a két legnagyobb gyártó a keskenytörzsű típusainak felújított és modernizált változatát, sem az Airbus 320neo gépcsalád, sem pedig a Boeing 737 MAX paletta nem lesz képes akkora távot teljesíteni mint a 757-esek. Az olyan útvonalak, mint például az Icelandair által üzemeltetett Reykjavik – Seattle viszonylat lefedetlenül marad. Mivel az ilyen és ehhez hasonló útvonalakon nincsen akkora érdeklődés, hogy egy szélestörzsű gépet meg lehessen tölteni, a B737-esnél nagyjából 30 üléssel nagyobb Boeing 757-es tökéletesen megfelel.
Az Amerikai Szabadalmi Hivatal egy éve már jóváhagyta a Boeing kérelmét, mely szerint egy ovális törzsű Y-1-es típusmegjelölés alatt egy 2-3-2-es székezésű repülőgépet fejlesztenének ki, mely kiküszöbölné a kapacitás és a hatótáv által okozott problémákat.
Randy Tinseth, a Boeing vezérigazgató-helyettese folyamatosan kapcsolatban áll a világ légitársaságaival, így a gyár az esetleges legnagyobb megrendelőkkel együttműködve tudja majd kifejleszteni a Boeing 757 utódját a King5.com híroldal értesülése szerint.
Mit hozhat a jövő?
Tinseth ugyanakkor kiemelte, hogy a Boeing jelenleg a 737 MAX és a Dreamliner, valamint a Boeing 777X egyes elemeinek gyártásával foglalkozik, így az elkövetkezendő évtizedben biztosan nem fog rendelkezni megfelelő kapacitással ahhoz, hogy az új utasszállítót meg tudja építeni.
Azért nem maradt tétlen a gyártó, hiszen nagyon fontos, hogy a lehető legtovább tudják biztosítani a Boeing 757 működését, ezért ezt a típust is felvette az „ecoDemonstrator” programba.
A projekt neve elég árulkodó, és a Boeing sem rejti véka alá, hogy az öregebb példányokat igyekszik egy kicsit fejleszteni, hogy még kisebb üzemi költségek mellett lehessen üzemeltetni a gépeket.
Az első ilyen típus a Boeing 737 volt, melyen gázsebesség-fokozóval ellátott CFM56 típusú hajtóműveket és adaptív csűrővezérlést kapott, a fedélzeti berendezések által igényelt energiát pedig üzemanyagcellával állították elő. A keskenytörzsű végül az American Airlines flottájához csatlakozott.
A Boeing 757-es ecoDemonstrator-ét pedig a TUI csoporthoz tartozó charter-légitársasággal közösen próbálja meg megépíteni a gyártó. Erről a gépről túl sok információ még nem látott napvilágot, de ahogy korábban is megírtuk, számos technikai innovációval fogják ellátni ezt a típust is. Ennek köszönhetően még biztosan sokáig repülhetnek a Boeing 757-esek és kevesebb légitársaság fog idő előtt megválni a típustól.