Megvolt az első repülés. Az alaptípushoz képest 6 méterrel hosszabb törzsű Dreamliner 5 óra 16 percet töltött a levegőben. A Boeing 787-9-es berepülési programja ezzel kezdetét is vette. Az indító légitársaság a tervek szerint 2014 közepén veheti át az első gépét.

Szeptember 17-én, magyar idő szerint este 20:02-kor emelkedett levegőbe a Boeing legújabb kéthajtóműves szélestörzsű utasszállító repülőgépe, a 787-9-es Dreamliner. Ez egyben a legújabb gyári festésminta első repülésének napja is. A Boeing ugyanis a 787-9-es prototípuson alkalmazta először új arculatát, amelyet teljes pompájában elsőként július végén láthatott a közönség, amikor is közlésre kerültek az első hivatalos fotók a gép festőhangárból való kigördüléséről.

A Boeing 787-9-es szűzrepülését Mike Bryan és Randy Neville berepülő pilóták hajtották végre. Az új, megnövelt tolóerejű (331.4kN) Rolls-Royce Trent 1000-C típusú hajtóművekkel szerelt Dreamliner helyi idő szerint délelőtt 11:02-kor szállt fel Paine Field (Everett) 34L futópályájáról és délután 4:18-kor landolt Boeing Field (Seattle) 13R futópályáján.

Az 5 óra 16 perces út során a prototípus biztonsággal elérte a kitűzött 20400 láb (6218m) repülési magasságot. Legnagyobb sebessége 250 csomó (463km/h) volt, miközben a földi csapat élő, közvetlen összeköttetésben állt a géppel, és a pilótákkal együttműködve folyamatosan gyűjtötték a repülési adatokat.

Mike Bryan parancsnok a leszállást követően úgy nyilatkozott, hogy sok mindent sikerült teljesíteniük, kitűnően ment minden, a 787-9-es egy nagyszerű gép, amellyel örömmel folytattak repülést. Amire lesz is alkalmuk még, hiszen tegnap formálisan is kezdetét vette a berepülési program, amelynek csúcspontja a forgalomba állításhoz szükséges hatósági engedélyek megszerzése lesz.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing 787-9-es leendő első üzemeltetője az Air New Zealand, amely tíz darabot rendelt, várhatóan 2014 közepén veheti át első Dreamlinerét. A hosszabb törzsű széria eddig egyébként 25 ügyféltől, összesen 388 darab megrendelést tudhat magáénak, amely a teljes, idén nyár óta már háromféle (787-8, -9, -10) típusváltozatban kínált 787-es választék 40%-át teszi ki.

A nagyobbik Dreamliner az alaptípussal megegyezően számos újdonságot, vívmányt hordoz magával. A térérzetet növelő, tágas utaskabin, az alacsonyabb magasságnak megfelelő kabinnyomás, a változtatható fényerősségű és színezetű LED világítás, valamint a minden eddiginél nagyobb méretű, elektromosan sötétíthető kabinablakok mind az utasok újszerű utazási élményét és magasabb fokú kényelmét szolgálják. Az új generációs jelzés a Dreamlinerek esetében tehát az utasoknak is látványosan korszerű változást prezentál.

A halkabb járású hajtóművek pedig nemcsak a fedélzeten tartózkodóknak előnyösek, hanem a repülőterek és környezetük zajterhelésére is jótékony hatással vannak. A Boeing 787-9-es a gyáriak ígérete szerint úgy lesz képes ugyanazt a 20%-os, az üzemanyag fogyasztásban és károsanyag kibocsátásban is jelentkező hatékonyságot felmutatni, mint az alaptípus, 8-as Dreamliner, hogy közben 40 utassal többet és 300 tengeri mérfölddel (555km) messzebbre lesz képes repíteni.

A 9-es széria a kabin konfigurációjától függően 250-290 utas szállítására alkalmas. Maximális hatótávolsága 15750km. A közvetlen piaci konkurens, a Dreamlinerhez hasonlóan kompozit anyagok felhasználásával készülő A350XWB, amelyet szintén háromféle típusváltozatban (A350-800, -900, -1000) kínál az Airbus. Az elsőként forgalomba álló A350-900XWB berepülési programja idén június 14-én, az első felszállás teljesítésével vette kezdetét. Indító légitársasága, a Qatar Airways várhatóan 2014 második felében veheti át első gépét.

Az A350-900XWB hatótávolsága 15000km, klasszikus háromosztályos elrendezésben 313 utas szállítására alkalmas. Egyféle hajtóművel, a Rolls-Royce Trent XWB-vel rendelhető, szemben a Dreamlinerrel, amelyhez a prototípuson is szereplő Rolls-Royce Trent 1000 és a General Electric GEnx-1B hajtóművei választhatók.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!