Az Országos Munkaügyi Főfelügyelőségen és a bíróságon támadja meg a pilóták érdekképviselete a Malév vasárnaptól érvényes új munkarendjét. A hajózó személyzet munkaideje nő, pihenőideje pedig csökken.
A légitársaság vezetése évi 850-ről 900 órára emelné a repülési időt, mert szerinte a magyar pilóták teljesítménye jelenleg elmarad az európai átlagtól. Azért kellett új munkarend, mert a Malév nem tudott megállapodni az érintettekkel az új kollektív szerződésről, a régit viszont a légitársaság felmondta július 31-ével. A szakszervezet szerint kötelező lenne betartani a munka törvénykönyvének ide vonatkozó részeit is, amit az EU-rendelet nem szabályoz.
– Egy állami részvénytársaság nem hajlandó betartani a jelenleg hatályos jogszabályt, a munka törvénykönyvét. Ebben az áll, hogy a leghosszabb napi munkaidő 12 óra lehet, ezzel szemben ők ettől többet dolgoztatnának minket. Az általuk kiadott és a légiközlekedési igazgatóság által jóváhagyott munka- és pihenőidő-szabályzat 13 órát, és még ettől többet is megenged – mondta a hírTV-nek Ferenczi Zsolt, a HUNALPA Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének szóvivője.
„Az uniós rendelet irányadó”
A Malév üzemeltetési vezérigazgató-helyettese szerint viszont mivel Magyarország nem kért felmentést, az uniós rendelet az irányadó, és nem a munka törvénykönyve. Fehérvári Géza arra hivatkozik: valamilyen munkarendet mindenképpen be kellett vezetni, ha már nem tudtak megegyezni a pilótákkal a kollektív szerződésről. A légügyi hatóság is jóváhagyta az uniós szabályrendszerre épülő munkavégzést.
Forrás: HírTV